[Epitesz-barkacs] padlófűtés

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Aug. 10., Sze, 14:16:48 CEST

vajk fekete wrote:
> van a csofalon surlodas, es van tapadas is. en igy magyaraztam meg
> magamnak.
>
> egy pelda: a foldszint nalam az udvartol 1.2m magasan van. rakotottem
> a radiator aljanal a 25meter 3/4-es slagot, kiteritettem az udvaron,
> megnyitottam, es vartam hogy lejojjon az osszes viz a hazbol. hat el
> sem indult. levettem a slagot, hogy mi a fene van, jott egybol
> izombol a pofamba.

Nem lehet, hogy a slagot beszőtte a pók vagy valami más dugította el?
Tényleg, gondold át, hogy van a slagvízmérték, lehet akár huszonméteres is. Ha
egymás mellé rakod a két végét, lassan, komótosan, de tökéletesen egy szintre
jön a vízszint. Ha lenne ilyen tapadási surlódás jelenség, akkora, mint írod,
hogy akár méteres szintkülönbség se indítja el a vizet, akkor hogy tudná 1-2
mm-es elindítani? Márpedig el tudja.

A felületi feszkó még szóba jöhet, ha pl a cső száraz, és a víznek előre kell
törnie, de ez hosszfűggetlen.

Aztán ki tudja, miféle anyagok lehetnek, amik csinálnak ilyesmit, na de ha a víz
tökéletesen fel tudna tapadni valami anyagra, akkor 2tized mm-rel beljebb már
víz-víz van, ott meg minimum lamináris áramlásra tuti van lehetőség.

Szóval továbbra sem értem.

> de a padlofutesnel ugye paralell korok vannak. es tenyleg az van,
> hogy ha van 3 ami nem tul hosszu, es nincs fojtas benne egyaltalan,
> es egy negyedik, ami le van fojtva, akkor az elso harmon "megfordul a
> viz", es a negyediken nem is mozdul. mint amikor az utolso radiator
> hideg marad. nem azert mert oda hideg viz jut, hanem mert azon a
> koron mar nem mozdul a viz, mert a tobbi kor "rovidre zarja"

Azért nem érthető ez sem, mert ha a többi körben áramlik a víz, akkor van
nyomáskülönbség az előremenő és a visszatérő között. Tehát, ha a negyedik nem
buborékos, akkor igen komótosan is akár, de mennie kell annak a víznek.

Ha fojtás van benne, ott szerkezeti hibát is el tudok képzelni. Pl valami
rugalmas anyagból van valami szelep, és ha a nyomás kisebb egy bizonyos
értéknél, egyszerűen teljes keresztmetszetében le tudhat zárni. Ha viszont egy
kúpos tűszelepféle hatol be egy lyukba, és a kúp helyzete szabja meg az átmenő
nyílást, akkor csak dugulás (szemét került oda) hozhat létre zárást, akármilyen
kicst, de áramolnia kell a lének.

> ezert probaltam irni, hogy ez nem linearis, mint az ohm torveny.

Az lehet, hogy nem lineáris, de ez a tapadási vs csúszó surlódási dolog
folyadékra azért elég cikisen értelmezhető.

> nyitofesze van a cucoknak. talan ez jobban leirja.

Szóval ez az, ami, ha létezne, akkor a slagvízmérték tuti nem működne. Én már
próbáltam gumicsővel, műanyag csővel, mindenképpen működött. Az tudja elrontani,
hogy ha vékony a cső, és nem tud kijönni a buborék, vagy ha az egyik ág a napon
felmelegszik. Ekkor is működik, tehát nincs nyitófesz (tapadási surlódás), de
már hamis eredményt ad.

hjozsi