[Epitesz-barkacs] alabástrom beszerzés

Mágus Bérprogram Demo magus.demo at dpg.hu
2011. Aug. 28., V, 21:04:00 CEST

Hofferek Attila  <hofi at soka.co.hu> 2011.08.28. 17:55:32 +2h-kor írta:

> Hello,
>
> szerintetek hol lehetne szerezni "nyers" vagy hogy mondják alabástromot..
> Faragtam diófából kézzel meg kis kézi marógéppel
> egy szobrot, és abból csinálnám a talapzatát.

sírköveseknél :-)

alabástrom
A fehér márványhoz hasonló nemes kőfajta, kristályos gipsz.
----------------

Alabastrom
--

(ásv.), igen finom szemű, aprón kristályos gipsz. A márványhoz hasonlít, de
puhább, a körömmel is megkarcolható, savak pedig nem bántják, nem ejtenek
foltot rajta. Hófehér; szürkés, sárgás, halványvöröses, kékesszürkés színű.
Legbecsesebb a hófehér színű. Néha foltos; eres, felhőzetes; rendesen
áttetsző. Szépsége miatt mindenféle kisebb-nagyobb műtárgyakat (vázákat stb.)
faragnak belőle. Esztergán könnyen idomítható, csak a símítása és fényesítésé
kíván nagy gondot; fényessége nem igen tartós. Zsurlóval (cinmosófűvel) és
vízzel, különösen mészvízzel csiszolják, szappanos vízzel és mésszel pedig
fényesítik; legutolsó simításához finoman iszapolt zsírkövet használnak,
melytől atlaszos fényt kap. Kiváló szép minőségben Volterránál Firenze
közelében találják a Marmolajo völgy felső niocénképződményeként. A toscanai
A. utáni legbecsesebb a sziciliai. Hazánkban kis mennyiségben sok helyen terem
ott, ahol más alakban is van gipsz; legtöbb Szilágymegyében Kőrösön és Zsibón,
Torda-Aranyosmegyében Koppándon és Kolozsvár közelében (Békáspataka). Más
lelőhelyei közül nevezetes a Lipari sziget, ahol S.-Calogero barlangjában
található, mert itt szolfatárai működés következtében képződött a legtisztább
A.-mészkőből.

Az A. rendesen szemcsés vagy leveles gipsszel vegyesen fordul elő, még pedig a
gipszbányáknak többnyire alsó szintjeiben. Nagy telepeket; tömzsöket képez. Az
ókorban Felső-Egyiptomból, Alabastron város közeléből ismerték a legszebb
gipszet. Innen a név. Némelyek (p. Kóch) az olúb aster arab szóból
származtatják a nevet, mi annyit jelent mint falak lenyomatai, mert a falak
külső díszítésére, kirakására is alkalmazták. Az A.-ipar ma Olaszországban
virágzik, ahol a voltérrai alabástromot leginkább Firenzében, azután
Volterrában, Livornóban és Milanóban munkálják meg. A piszkossá lett A.
tárgyakat terpentin-olajjal v. mésszel szokták tisztítani, de az eredeti fényt
csak úgy kapják vissza, ha újból csiszolják és fényesítik a föntebb jelzett
anyagokkal.

Bár az A. név így magában rendesen a finom szemű gipszre vonatkozik, néha a
mész-A.-t v. az úgynevezett keleti (orientális) A.-t is értik alatta. Ez nem
egyéb mint szép, változatosan réteges v. hófehér cseppkő (többnyire
stalagmit), mely némely mészkőhegy barlangjában képződik, esetleg pedig meleg
forrásokból rakódik le. Az elsőnek lelőhelye egy Gibraltár-vidéki barlang
(Antipaeos Castleton), amiért is a mész-A.-t gibraltári kő-nek is szokták
nevezni; az utóbbit a san-filippói forrásokban találják Toscanában, ahol a
majdnem forró víz rakja le e becses anyagot. A mész-A.-t is úgy munkálják meg,
mint a gipsz-A.-t, mindenféle apró dísztárgyakat faragnak belőle, sőt
melltűkbe, függőkbe is foglalják.

Forrás: Pallas Nagylexikon