[Epitesz-barkacs] ventinel hofoktol is fugg az amper ?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Dec. 11., V, 13:37:56 CET

Auth Gábor wrote:

>   Ilyen speciális eseteket nem vettem figyelembe, mint az indítási
> áram és a gerjesztés meg ilyesmi... :

Az indítási áram ugyanaz, mint amikor megszorulás miatt áll le a motor.
Tulajdonképpen ez a kb 6-szoros áram a jellemző, csak a picike motoroknál, meg a
spéci kialakításúaknál van, hogy sokkal kisebb a növekedés, vagy nincs is.

>   Régen volt már a villamos gépek vizsgám... azóta meg nem a szűken
> vett szakmában dolgozom... :D

Én sem, de ezek tényleg lényegtelen dolgok. Csak a veszteségi teljesítmény miatt
írtam, aminek van egy lényeges gyakorlati következménye, érdemes is odafigyelni
rá:

Ha egy aszinkron motor (fűnyírógép, betonkeverő, barkács kompresszor...) túl
hosszú hosszabbítóról jár, akkor lecsökken a fesz, ezzel négyzetesen a
billenőnyomaték is, tehát a nyomaték-szlip görbe elég drasztikusan ellaposodik.
Ezért van, hogy az így, tehát a névlegesnél számottevően alacsonyabb feszről
üzemeltetett motor szeret leégni.

Ha ezt el akarjuk kerülni, de a terhelést nem tudjuk csökkenteni, akkor a
fesznövelés járható út. Addig növelhető a fesz, amíg a vas telítésbe nem akar
menni. Többnyire ez elég komoly növelést tesz lehetővé, néha akár 250V-ra is fel
lehet tolni a feszt. Ekkor a billenőnyomaték ugyancsak négyzetesen reagál, tehát
(250/230)^2-szeresére nő, tehát a megkívánt terheléshez jóval kisebb szlip fog
tartozni, ezért kevésbé is melegszik a motor, jobb eséllyel kerüli el a leégést.

Szóval ennek közvetlen haszna van a háztartási és barkács témákban akkor is, ha
igazán mélyen nem érti az ember, csak tudja, hogy ez valahogy így van, és
alkalmazza adott szituban. (Lefulladni akaró betonkeverő, gyakran megálló
fűnyíró vagy ilyen motorú körfűrészgép.)