[Epitesz-barkacs] sárgaréz e-fényesítése

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Dec. 11., V, 16:14:20 CET

Hofferek Attila wrote:
> Sárgaréz elektrokémiai fényesítése otthoni,
> egyszerű, olcsó eszközökkel témához van
> valakinek valami hozzáfűznivalója?

Van. Nem kell hozzá áram, csak salétromsav. Megmártod bele, és fényes lesz, mint
a bika töke (fenn a vári kolesznál). Hasonlóan bronz, vörösréz.

Aztán lehet, hogy egy kicsit elmegy a színe is, mert az ötvőzők nem ugyanúgy
oldódnak ki, mint a réz.

Aztán a klasszikus szidol is csodákra képes, csak azzal dolgozni is kell.

Az áramos módiról réz esetében nem tudok semmit, olyat nem láttam még. Vagy
azért, mert nincs is :-), vagy azért, mert úgy alakult, hogy sosem találkoztam
vele.

Olyat láttam, hogy pl a sárgarézből készült lámpafoglalat, vagyis az, ami az
izzóra van szerelve (amcsikhoz olyan megy), hogy van megoldva, de a folyamat
bonyolult. Nem használnak hozzá áramot. Itt a lényeg, hogy úgy legyen szép
fényes vagy amilyet akarnak, hogy úgy is maradjon. Valamiféle pácolásnak hívják,
de sok fürdőn megy át, szóval több kád van egymás után, és rakosgatják sorba a
sok rézdarabot valami tömegsoron.

> de például foszforsavat melyik trafikban adnak?

Ha az azúrban nem adnak, akkor nem lehet legálisan hozzájutni.
Én csak kénsav-foszforsav keverékről tudok, amit szintén elektropolírozásra
használnak, de az rozsamentes meg saválló acéloknál van. És ahogy írod, tényleg
valam 10A/dm2-tel nyomulnak.

Szóval mint látod, érdemben nem tudtam segíteni, hacsaknem a salétromsav
felkeltette az érdeklődésedet. De ahhoz se lehet csak úgy hozzájutni. :-)