[Epitesz-barkacs] szintezes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Feb. 3., Cs, 14:06:58 CET

vajk fekete wrote:
> pont ezt szoktak irni! hogy azert van, hogy elallitod 0.03mm/m-el, es
> akkor tudsz vele ekkora lejtest merni.

Gondolom sokkal durvábban is el lehet állítani.

> de nullazni egy ilyen muszert nem lehet problema, mert addig kell
> tekergetni amig megforditva ugyanott ugyanazt nem mutatja.

Én is ugyanígy szoktam az egyszerű vízmértéket ellenőrizni.
Itt azért problémás lehet ez az "ugyanott". Szóval, ha egy ilyet leraknak a
betonra, és elengedik, az van valahol, és a büdös életben ugyanoda ugyanúgy nem
fogja tudni rakni az illető. :-)

Más az ábra pl egy megmunkált gépágyon, de ott is lehetnek problémák. Ha nem is
fordítva, hanem ugyanúgy rakja oda mégegyszer, már nem fogja ugyanazt mutatni,
hacsaknem valami állatpontosan megmunkált cuccról van szó.

Nem számolgattam ki, de lehetséges, hogy ha a közelben leraknak valami nagy
tömeget, a puszta gravitációja miatt is elmászhat a mutatott érték. :-) Nem
beszélve a nagy tömeg által okozott talajdeformációról. A kiszámolás pont azért
lenne érdekes, hogy ha nincs talajdeformáció, az mennyit tudhat eltéríteni.

Hirtelen ki is számoltam: ha 1m-re leraknak mellé egy 15 tonnás tömeget (a
súlypontja lenne 1m-re), az létrehoz egy 1e-6 m/s2 oldalirányú plusz
gravitációt. Hát ez bakfity. Ha a balatonon hosszában átfektetnének egy
vízmértéket, ez a hatás annyit tenne, mintha az egyik végén 8mm-rel felemelnék a
vízmértéket. :) Nagyobbra számítottam. Vagy elszámoltam.