[Epitesz-barkacs] szintezes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Feb. 3., Cs, 14:17:00 CET

vajk fekete wrote:

> azon kezdtem el agyalni, hogy a "tedodolit" mint forgotalpas tavcso
> vizszintezeset allat pontosra meg lehet csinalni vizmertek nelkul.
>
> kell ket ismert magassagu (elonyos ha azonos magassagu) pont. egy
> harmadikba teve a muszert addig kell szintezni, amig azonos
> magassagunak latja oket.

Ugye tudod, hogy ezzel csak átdobtad a dögöt egy másik térfélre? :-)

Én meg (elviekben) úgy okoskodnék, hogy kell egy nagy merev tengely, ami lóg
függőlegesen. Ennek a tetején kell legyen egy forgó valami, amit ha sikerül
merőlegesre állítani, az körbeforgatva pl egy lézerrel ki tud jelölni egy síkot.

Na most a gubanc a merőlegesre állítás lehet, de ez megoldható, mert nem kell
mást tenni, mint két, távoli átellenes pontra irányítani a fényét, ott
megjelölni, hova mutat, aztán egyikből a másikba átvilágítani úgy, hogy a
fénysugár a középen lévő fényforrás közelében is elhaladjon. Ha ezek egy
vonalban tudnak lenni, ami a vizszintes helyzetüket illeti, akkor nyert. Ha nem,
a középső pl feljebb van, akkor egy tompa kúpot jelöl ki körbe lefelé, nem pedig
síkot.

Na persze ez lenne a helyi vizszintes, ami lehet, hogy nem lenne jó, mert ha van
oldalt egy pármilliárd tonnás vastelep a föld mélyén, akkor a rúd nem elég
függőlegesen fog lógni.

Az űrből sokkal pontosabban lehetne valamit alkotni, pl ha lenne egy űrlift,
annak a kötele a föld súlypontja fel tudna mutatni - hanem lenne szél. :-) A
gps-ek meg valami geometriai módit alkalmazhatnak, nem? Kiátlagolhatják a
földfelszínt, és létrehoznak valami elvi felületet, és ezt tekintik nullának.
Ennek bármely pontján a felület a vízszintes, de a víz ott nem biztos, hogy
ezzel a felületdarabbal lenne párhuzamos felszínű.