[Epitesz-barkacs] nem auto :-)

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Feb. 8., K, 12:14:59 CET

Hofferek Attila wrote:

> A gázmotor, hogyha egy hálózatra kötött szinkron generátort (de akár
> aszinkront is) hajt, nemigen tud túlpörögni, előbb ég le a generátor
> eyg ilyen merev hálózaton. Ha meg elgyengül valami miatt a motor,
> akkor a generátor megy át motorüzembe, ha le nem választja az okos
> elektronika előbb.

Tényleg, ez tök egyszerű megoldás lenne: van egy aszinkron motor nagyon kicsi
szlippel, ami egy szabadonfutóval van összeépítve, és van hozzá valami
vezérelhető kuplung.

Ha jön a jel, előbb ezt a motort rákapcsolják a hálózatra, aztán kap a gázmotor
egy indítási parancsot. Ha sikerül elindulnia, és felpörög a szabadonfutóig, a
teljesítmény már megy kis ki a hálózatba. Ha nem indul, akkor hibajel, és idővel
automatice kikapcsol a kuplung.

Ebben a legbonyolultabb elektronika a hangfrekvenciás központi vezérlésé lenne.
:-) Ami viszont már mindenütt ott van.

Túlterhelés nem jöhet létre, ha van a motorhoz valami hővédelem, a szokásos, de
kismegszakítóval is meg lehetne védeni simán.

(Mellesleg szinkrongép is szokott aszinkrongépként felgyorsulni. Kicsiben, pl
mosógépekben vannak is ilyenek. Az 1kW körüli tartomány egyáltalán nem olyan
nagy, hogy ne lehetne az is ilyen. Itt egy kis méretnövekedés nem számít, csak a
gyártásnál, ha milliószám készül.)

Most, hogy ezeket itt összehordtam, látom már, hogy az elmű engedélye nélkül is
simán lehetne csinálni ilyet barkácsban is, nem távindításút, de annyival lenne
bonyolultabb, hogy a gázmotort össz áramra kéne szabályozni. Tehát, hogy az össz
áram legyen nulla fölött kicsivel fogyasztás irányban. Ha rövid ideig
visszatáplálóssá válna, az nem gond, mert az óra úgyse forog visszafelé, csak ha
tartósan nagyobb a visszatáplálás, az pénzügyileg hülyeség. Még azzal kellene
kiegészíteni, hogy ha a freki elmászik, azt érzékelni kellene. Ez lenne a jele
annak, hogy elment a hálózat kint, ezért ekkor le kéne azt egy mágneskapcsolóval
választani, és ha visszajött, azt is érzékelni kellene. Szinkronozás megintcsak
nem kellene, simán vissza lehet dobni a mágneskapcsolót, egy ekkora motor,
főleg, ha nem is áll, hanem forog, abszolút nem problémás.

Már csak egy jófajta gázmotort kéne találni, és lehet, hogy belefognék. (Elég
magas a villanyszámlám sajnos.) A gáz itt van, és biztos nincs akadálya, hogy
nem akarom fűtési célra használni, csak főzésre, nemdebár? Hogy aztán utána mit
barkácsolok, malacot perzselek vagy mégegy főzőlapot beállítok... az már
maradjon az én egyéni problémám, nemde? Fő, hogy a lakótértől elzárt legyen,
robbanásnak ne legyen esélye sem. Na meg hogy csendes legyen, de ez a
motorgyártón múlik. Az aszinkron motor nem zajos.