[Epitesz-barkacs] kaloriak

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Feb. 8., K, 21:14:58 CET

szepygab at gmail.com wrote:

> Súly van, sebesség nincs, viszont adott az út és a magasságkülönbség.
> Az eredményt végtelen tizdesjegy pontossággal adja meg :-DDD

Akkor lehet, hogy nem olyan nagy a tévedés.

> Ma lesétáltunk a Promontor utcán a Nagytétényi útig és vissza. 4,2 km
> és 56 m szintkülönbség. 110 kilóra ad 476 elégetett kalóriát, ami túl
> szép, hogy igaz legyen :-(

Én  magasságkülönbségben nem hiszek. Azért mert voltak helyek, ahol tudom, hogy
innen oda emelkedő van, a progi meg vizszintest vagy sülledést mutatott. Ettől
eltekintve:

Ha tisztán a magasságkülönbségből származó energiát nézzük, akkor kb 15kcal jön
ki. Az ember hatásfoka kb 30%, tehát ez durván 50kcal lenne, ha csak egy rövid
emelkedőről lenne szó, ami jó meredek...

Na de ugye vizszintesen sétálva sem biciklizünk (gurulunk surlódás nélkül),
hanem az is fogyasztja az energiát. Ezt már nehezebb megmérni, de nem
lehetetlen.

Egy módszer lehet: adott sebességgel gyalogolva vizszintesen előállítani egy
pulzusszámot, ami jellemezheti a terhelést.

Utána ugyanezt a puzlusszámot előállítani egy erős emelkedőn lassan menve.
Utóbbi esetben a meló a lassú mozgás miatt csaknem teljesen az emelkedésre
fordítódik.

Én még nem csináltam ilyen összevetést, de azt látom, hogy vizszintes úton nem
is borzasztóan sietve is 100 fölötti a pulzusom. A törley felé igyekezve viszont
a 140-es max pulzus az általános, de volt már, hogy 150 fölé is nyomattam.
Vizszintesen ehhez már lehet, hogy futni kéne.