[Epitesz-barkacs] lendkerekes tarolas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Feb. 20., V, 11:35:09 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> a domb legmagasabb részén lakunk, vásárláshoz
> üres szatyrokkal gurulunk kerékpárral lefelé,
> és cuccal megterhelve próbálnánk az emelkedőn
> felfelé pedált taposni.
>
> gondoltam olyanra, hogy egy lendkerekes ketyerét
> "völgymenetben" fékezés gyanánt felpörgetni,
> és "hegymenetben" rásegítene a pedálozásnál.

Mivel nem a vásárolt portéka súlya a mérvadó, hanem azé, aki a bicajt
tolja-tapossa :), inkább valami rugós energiatárolóban lehetne gondolkodni.
Lefelé is taposni kell kicsit, ezzel felhúzol egy nagy rugót, ami hazafelé
segít.

Van nekem egy ilyen, régen vásárolt, hasizomerősítő kis kütyüm. Úgy működik,
mint a hajdanvolt, még régebbi találmány, a medicin roller. Ez ugye egy kerék
egy tengelykén, amit két kézzel megfog az ember, és alaphelyzetben térdelésből,
kemény sportoló állásból lerak a földre, és kitolja maga előtt úgy, hogy közben
a hasa ne érjen a földhöz, és vissza.

Na most ez a másik szerkezet meg rugót is tartalmaz, mert az eredeti azért még
térdelésből is elég kemény menet. A kitoláskor a rugót felhúzza az ember, és így
nem olyan nagy erőkifejtés visszajönni.

A lendkereket azért felejtsd el, mert még profin megcsinálva is nagyon kicsi az
energiasűrűsége. Általában a mozgási energia per kiló nagyon kicsi. Gondolj
bele: egy kilós tömeg hangsebesség felével halad, ami azért már nem piskóta,
akkor van benne 15kJ energia kb. (Ez megfelel kb annak, mint amikor egy henger
alakú 2kilós tömeg forog úgy, hogy a kerülete ilyen sebességű) 2 db NiMH AA
aksiban több van. :-)

Na nem, mintha a rugónak olyan marha nagy lenne az energiasűrűsége! :-) Nem
ezért szeretjük.

Szóval két utat tudnék javasolni:
1. valami dc motor-generátor meg átalakító rászerelését a bringára, és aksi, ami
akár előre töltött is lehet,
2. tekintsd sportnak, a műveletet, ami növeli az állóképességedet. Ezért lefelé
fékezve taposd a bringát, fölfelé is lehet benne valami plusz teher, pl fölfelé
is lehet kicsit fékezni. Ezek mellett a vásárolt holmi súlya miatti többletteher
el fog törpülni. :-)