[Epitesz-barkacs] tengelygond

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Feb. 24., Cs, 11:40:55 CET


Kezdem kapisgálni, mi a gond.

Itt a vontató és a vontatvány is kétkerekű. A vontatón csinálsz valamilyen 
függőleges tengelyű csatlakozási pontot, a bólintást a két kerék meg a 
tartókaron át magad biztosítod, de a csavarodást akarod a vontatványhoz tenni.

Szeritnem ez nem frankó. A vontatványnak felakadhat valamelyik kereke, és akkora 
nyomaték keletkezik, hogy még egy félcollos cső vagy egy 16-os rúd is el tud 
görbülni.

Szóval a vontatványnak kellene a szokásos két rúd háromszög alakban, tehát a 
vontatónál találkozzon a két rúd, és a vontatványhoz ezek mereven 
csatlakozzanak. A két rúdnak ki kell bírnia, hogy a súlyponthibákból fel-le erők 
(hajlítónyomaték) jöhetnek létre, ez nem nagy valószínűleg, de ha elakad az 
egyik kerék, akkor vizszintes irányban jóval nagyobb erők jöhetnek létre, amit a 
háromszög képes csak átvinni.

Különben is, ha a kerti kapagép lenne a vontató, akkor gondolom amögé állnál be, 
és fognád a két szarvát, a lábad között lenne a vontatmány rúdja. Ez nem valami 
kellemes megoldás.

Amit én csinálnék: nem vontatnám, hanem tolnám a kapagéppel a kordét. Mintha 
magad tolnád kézzel, de közben van a kapagép. Így a lábad körül nincs semmi, 
átlátod az egészet, és ha a gömbcsukló (mert az kell) a kapagépen van, méghozzá 
minél közelebb a két kerekének a tengelyvonalához, akkor kis nyomatékok jönnek 
létre a gép két szarván, nem kell betojnod, ha billenni akarna a súlyponti hibák 
miatt a vontatvány (helyett tolatmány).

A gömb is egyszerűen megoldható, nem kell a profi szerelvényt megvenni, ami 
amúgy marha nehéz is. Ide lehet, hogy elég egy autó gömbfej, akár szétszedés 
nélkül, ha meg lehet oldani a rögítését egyszerűen.

Ha viszont olyan járgányt akarsz összehozni, hogy összeszerelés után úgy 
viselkedjen, mint egy komplett 4 kerekű pótkocsi, tehát legyen két elfordítható 
kerék (ez lenne a kapagép), de közben el is tudjon csavarodni, ezt is lehet. 
Ennek előnye, hogy a gép szarvaival csak az irányt kell megszabnod, fel-le erők 
nincsenek. Ekkor viszont az a vonó- vagy tolórúd egy sokkal erősebb, mondjuk 
collos cső kéne legyen, mert az tudja csak a pótkocsi rész kerékelakadásából 
származó oldalirányú erőket felvenni.

Csapággyal itt se szaroznék. A vontatónál lenne egy hosszabb csap, ami kb 
beleilleszkedik a csőbe, akár kotyoghat is. Ez a csap tud vizszintesen 
kóvályogni, tehát ez lehet függőleges tengellyel a gépre szerelve, és amikor 
rádugod az utánfutó csövét, valami kötéllel vagy lánccal megoldod, hogy ne 
tudjon róla lejönni, és már meg is van az elfordulási lehetőség. (Ha csak kis 
szögű elfordulásról van szó, úgy is meg lehet csinálni, hogy a csőben van egy 
bevágás, a rúdban meg egy menet, és ha össze vannak tolva, a bevágásnál bele 
kell küldeni egy csavart. Ha kell lerajzolom.)

Akárhogy is, az elcsavarodást engedő csapágynak is a vontatónál, illetve tolónál 
kéne lennie.

hjozsi 



További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról