[Epitesz-barkacs] tengelygond
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
2011. Feb. 24., Cs, 11:40:55 CET
Kezdem kapisgálni, mi a gond.
Itt a vontató és a vontatvány is kétkerekű. A vontatón csinálsz valamilyen
függőleges tengelyű csatlakozási pontot, a bólintást a két kerék meg a
tartókaron át magad biztosítod, de a csavarodást akarod a vontatványhoz tenni.
Szeritnem ez nem frankó. A vontatványnak felakadhat valamelyik kereke, és akkora
nyomaték keletkezik, hogy még egy félcollos cső vagy egy 16-os rúd is el tud
görbülni.
Szóval a vontatványnak kellene a szokásos két rúd háromszög alakban, tehát a
vontatónál találkozzon a két rúd, és a vontatványhoz ezek mereven
csatlakozzanak. A két rúdnak ki kell bírnia, hogy a súlyponthibákból fel-le erők
(hajlítónyomaték) jöhetnek létre, ez nem nagy valószínűleg, de ha elakad az
egyik kerék, akkor vizszintes irányban jóval nagyobb erők jöhetnek létre, amit a
háromszög képes csak átvinni.
Különben is, ha a kerti kapagép lenne a vontató, akkor gondolom amögé állnál be,
és fognád a két szarvát, a lábad között lenne a vontatmány rúdja. Ez nem valami
kellemes megoldás.
Amit én csinálnék: nem vontatnám, hanem tolnám a kapagéppel a kordét. Mintha
magad tolnád kézzel, de közben van a kapagép. Így a lábad körül nincs semmi,
átlátod az egészet, és ha a gömbcsukló (mert az kell) a kapagépen van, méghozzá
minél közelebb a két kerekének a tengelyvonalához, akkor kis nyomatékok jönnek
létre a gép két szarván, nem kell betojnod, ha billenni akarna a súlyponti hibák
miatt a vontatvány (helyett tolatmány).
A gömb is egyszerűen megoldható, nem kell a profi szerelvényt megvenni, ami
amúgy marha nehéz is. Ide lehet, hogy elég egy autó gömbfej, akár szétszedés
nélkül, ha meg lehet oldani a rögítését egyszerűen.
Ha viszont olyan járgányt akarsz összehozni, hogy összeszerelés után úgy
viselkedjen, mint egy komplett 4 kerekű pótkocsi, tehát legyen két elfordítható
kerék (ez lenne a kapagép), de közben el is tudjon csavarodni, ezt is lehet.
Ennek előnye, hogy a gép szarvaival csak az irányt kell megszabnod, fel-le erők
nincsenek. Ekkor viszont az a vonó- vagy tolórúd egy sokkal erősebb, mondjuk
collos cső kéne legyen, mert az tudja csak a pótkocsi rész kerékelakadásából
származó oldalirányú erőket felvenni.
Csapággyal itt se szaroznék. A vontatónál lenne egy hosszabb csap, ami kb
beleilleszkedik a csőbe, akár kotyoghat is. Ez a csap tud vizszintesen
kóvályogni, tehát ez lehet függőleges tengellyel a gépre szerelve, és amikor
rádugod az utánfutó csövét, valami kötéllel vagy lánccal megoldod, hogy ne
tudjon róla lejönni, és már meg is van az elfordulási lehetőség. (Ha csak kis
szögű elfordulásról van szó, úgy is meg lehet csinálni, hogy a csőben van egy
bevágás, a rúdban meg egy menet, és ha össze vannak tolva, a bevágásnál bele
kell küldeni egy csavart. Ha kell lerajzolom.)
Akárhogy is, az elcsavarodást engedő csapágynak is a vontatónál, illetve tolónál
kéne lennie.
hjozsi
További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról