[Epitesz-barkacs] akkus kerekpar

k_tibor k_tibor at freemail.hu
2011. Feb. 24., Cs, 20:47:12 CET

Ha csak rásegítésre kellene a motor, lehetne érzékelni a szükséges
nyomatékigényt a lánc felső részének a feszességéből. Egy rugós
láncfeszítő kellene, ami felülről lefelé feszítené, és valószínűleg be
lehetne lőni olyan rugóerőt, aminél a láncfeszítő elmozdulása a
megfelelő mértékben adhatná rá a delejt a motorra.
Esetleg egy akkus fúrógép elektronikája is megfelelne. Biztosan nem
lenne olyan jó, mint ami erre készült, de nem is kerülne félmillióba,
mint ez:
<http://www.origo.hu/techbazis/hightech/20100427-gepida-pedelec-villanybringa-izzadtsaggal.html>

k_tibor

Monday, February 21, 2011, 6:41:50 PM, jhidvegi wrote:

j> Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> [...]

j> Nem tudom, mekkora a legkisebb autóakku, de gyanús, hogy 44Ah táján van. De az
j> nem valami kicsi jószág ám!
j> Ha megelektronizálod, hogy adjon 24V-ot (veszteségmentesen), akkor kb 22Ah-nál
j> tartasz.
j> Igaz, hogy egy jó elektronikával el lehetne azt is érni, hogy fékezéskor
j> visszatöltsön.

j> Nekem úgy tűnik, hogy árban akkor jössz ki jól, ha ezt a meglévőt duplikálod,
j> mert ez legalább van, gondolom.

j> Ha nem magad építsz bármiféle jól működő elektronikát, ami tud hajtást is meg
j> visszatöltéses fékezést, akkor készen megvéve az egész szerkezet árával fog
j> vetekedni. Aztán lehet, hogy tévedek, ha van valami kínai, nagysorozat.

j> Maga az alapáramkör rém egyszerű: ha van a motornak induktivitása, akkor csak 2
j> fet kell hozzá hűtőre szerelve. A leggagyibb elektronika már zűrösebb, mert
j> áramokat, feszeket kell figyelni, és gyorsnak kell lennie. Szóval tisztán
j> vezérléssel nem megy, csak max valami fékpadon, óvatosan. A járgányon csak
j> védelmekkel, szabályozókkal együtt. Nulláról startolva biztos elszórakoznék vele
j> egy darabig, mire aszondanám, hogy nna ez már elfogadható.

j> Tényleg, mi lenne a jó kezelésileg? Lehetőségek:
j> Van a gáz ugye a járgány jobb fülén. Lehet olyat, hogy alaphelyzetben nincs
j> áram, ha magam felé tekerem, hajtás irányú áram van, ha az alaphelyzettől
j> magamtól elfelé, akkor meg fékezés irányú az áram, persze visszatöltéssel.

j> Aztán lehet olyat, hogy a gázzal csak hajtás irányú lehet az áram, a fékezés
j> irányút meg a fékkel kell kiváltani, pl lábfékkel, és az előző esetben is az
j> első kerék fékezésére megmaradna a megszokott fékkar.

j> Az is elképzelhető, ha netán nincs is lábfék, hogy a fékkar húzásakor először
j> nem lép működésbe a mechanikus fék (van egy ilyen tartománya), ekkor a behúzás
j> mértékétől függő elektromos visszatápláló fék van, de egy ponton túl már a
j> mechnikus fék is belép.

j> Külön érdekesség lehet, hogy ha a gázt nem engedik vissza a nulla állásba, és
j> úgy húzzák meg a fékkart, az teljesen szüntesse meg a hajtás irányú áramot a gáz
j> visszanemengedése ellenére, és hozza létre a fékezőáramot a behúzás mértékétől
j> függően. De ha elengedik a fékkart, nehogy visszakerüljön a hajtás irányú áram,
j> ehhez vissza kellene engedni nullára a gázt, és újra onnan húzni. Vagy a fene
j> tudja, mi lenne a jó, de ez biztonságosabb, mintha ilyesmi nincs.

j> Na szóval nem lenne ez olyan egyszerű, akárhogy is nézzük. Ha meg nincs
j> visszatáplálás, akkor nagyon hamar kifogy a delej.

j> Olyat is lehet művelni, hogy a gáz állása sebességet jelent. Ekkor ha a vezető
j> hirtelen egyet teker a gázon (adott szögben hirtelen elfordítja), életbe lépne
j> egy áramkorlát, ez húzná a motort az adott sebességig, ott megtartaná, ha bírná.
j> Ha meg tolják visszafelé a gázt, akkor az alacsonyabb sebességet állítaná elő
j> fékezéssel. Ez nem annyira jó, mert durva fékezéseket meg gyorsításokat követne
j> el, hacsaknem a sebességeltérésektől is függene az áram. De ez elég nehezen
j> lenne megszokható, szóval én a gáz állásától az áramot tenném függővé, a
j> sebesség legyen a sofőr dolga, meg a lehetőségeké persze.

j> hjozsi