[Epitesz-barkacs] kulloskerek

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Jan. 18., K, 11:33:04 CET

vajk fekete wrote:
> a felnit ugy vedd, mintha rugoacelbol levo karika lenne. a kerulete
> nem bir megvaltozni, viszont magatol semmi kedve kereknek maradni.
>
> szoval ha kozeli kullok nem egyforman vannak meghuzva, akkor a lazabb
> siman lotyoghet is, a terhet meg a feszesebb fogja vinni a laza
> helyett is.

Ha a felni tényleg csak a kerületét akarná megtartani, az alaját nem, akkor ez
csak úgy lenne lehetséges, ha két küllő tök egymás mellett van. Na de ilyet
csinálnak?
Ha keresztben vannak egymás mellett, tehát egyik oldalon meg másik oldalon,
akkor elferdül a felni, nem? Ha mégsem, akkor a merevsége miatt képes lelazulni
az egyik küllő.

> a fuggoleges erot persze nem a vizszintes kullok adjak, de a terheles
> kozben azokon is lesz ero rendesen.

Én is ezt mondtam: a lent keletkezett terpesztőerő olyan hatású, mintha a többi
részen meg akarna nőni a felni kerülete, így az átmérője, ettől a küllőkön lévő
erő tök körbe megnő, egyenletesen méghozzá.

> a tulegyszerusitett modell lehetne egy negyzet alaku negy csuklos
> rudbol allo felni, egy sarkan all, van benne 4 kullo a sarkainal,
> tehat ket fuggo, ket vizszintes. erre mar felirhatoak lennenek az
> erok, de nincs idom rajzolni.

Nem is kell, elég, ha kvalitatíve látjuk a jelenséget.