[Epitesz-barkacs] Párátlanító

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Jan. 26., Sze, 08:21:36 CET

Acs Gabor wrote:
> Ez nagyobb teljesítményűnek tűnik, mint Józsié. De az meg Honeywell.
> Gondolom a gar. az Aldiban is 3 év lehet.

Még a hangját kell meghallgatni, ha van rá mód. Ha lakásban üzemel, van
jelentősége. Ha nem elfogadható, a lakók inkább kikapcsolják.

Másrészt érdekes, hogy mennyi vízpára is keletkezik. A 20 liter/nap az nagyon
durva. Napi több mosás utáni teregetéskor, melegvízű medence üzemeltetésekor,
több emberes zuhanyozóban... keletkezhet ennyi pára. Vagy Balázséknál. :-) Vagy
belülről frissen vakolt háznál tehet jó szolgálatot egy ilyen. (Meg egy palack
CO2 szerényen megnyitva.)

Persze az is lehet, hogy ha valamiért hirtelen nagyon felmegy a páratartalom,
nem mindegy, milyen gyorsan tudja lehúzni.

Ahol a falaknak van párapuffer tulajdonsága (tégla, vályog....), ott a gyors
változásokat a fal lekezeli.

Érdekes kísérlet: a kütyüt átvittem egy ismerőshöz próbaképpen, ahol a falak
mészkőből vannak, kívülről hungarocell. Gondoltam, majd nem fogja tudni
számottevően csökkenteni a páratartalmat, mert majd a falak ontják vissza.

Ezzel szemben a tények: ahol leraktam a cuccot, ment vagy 2-3 órát, ott a
páratartalom lement harminc-valahány százalékra, a kütyüben valami kevés víz
összegyűlt. Persze a levegő nem nagyon tudott áramolgatni, elég zsúfoltan volt
berendezve. Lehet, hogy ha egy ventillátorral leheletfinoman áramoltatva lett
volna a levegő.... De a lényeg, hogy ilyen helyen nem lehet drasztikusan párát
kivonni. A fal nem adja gyorsan vissza, amit korábban elnyelt. Talán azért, mert
a nyeléskor (pl télen a fürdőszobában) a falban a pára hő keletkezésével jár,
ami el tud menni kifelé, meg fűti a helyiséget, míg párologtatáskor lehűl, ami
visszafogja a párologtatást az eleve hidegebb falból.