[Epitesz-barkacs] szobatermoszt??t

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Jan. 28., P, 00:05:37 CET

njjano wrote:

> Akkor ne is tanuld meg igy, mert a kettonek koze nincs egymashoz.
>
> Inkabb olvasd at ezt:
>
> http://www.rit.bme.hu/letoltheto/szamszim/F_4/Fuz_log.html

Akkor viszont a hőfokszabályozókban nem fuzzy van.

Amiket itt leírnak, azok képtelenek megoldani olyan szitukat, amiket ez a
fuzzynak mondott hőfokszabályozó simán megold. Amit leírtam, mint kísérleti
állatot:

Fogtam egy több bordás hűtőtönk-darabot, ez ilyen alu micsoda, aminek kb
kisujjnyi távolság van a kb 4 centis bordái között. Van kb 8-10 bordája.
Extrudált darab, egy kb 10 centis volt a kísérleti alany.

Az egyik oldal két szélső bordája közé beszorítottam egy wellerpákát, amit egy
24V-os trafóról járattam, de beraktam a körbe egy ilyen spéci omron
hőfokszabályozó relékontaktját.

A hőfokszabályozó érzékelője egy PT100-as volt, ezt viszont a hűtőtönk másik
szélén lévő két borda közé szorítottam be.

Beállítottam rajta 50 fokot, és hadd szóljon.

Na most, ha melegített a páka, akkor csak lassan mászott át a hő a túloldalra,
tehát marha nagy volt a holtidő. A szerkezet csakis a PT100-nál lévő
hőmérsékletet tudhatta szabályozni. Ráadásul a páka és a hűtőborda között is
volt holtidő, meg a hűtőborda és a PT100 között is, és mindennek van hőkapaca
meg hőellenállása, és még a levegőbe is lead hőt a borda.

Azt hittem, hogy ez olyan kellemetlen elrendezés, hogy nem tud vele elbánni, és
óriási hőfoklengéseket fog produkálni, hiszen ha már a PT100 oldalán megvan az
50 fok, akkor a pákaoldalon már fölötte lesz a 100-nak, és ha kikapcsolja a
pákát, akkor is még sokáig felfelé megy a hőfok, aztán ugyanez a túllendülés
lesz lefelé.

Na de nem ezt tapasztaltam. A nyavajás kimérte magának, hogy mi kell neki, és
utána egészen pontosan (pártized fokos eltérésekkel) megoldotta a PT100
hőmérsékletének a stabilitását.

Ez csakis ilyen PID paraméterek belövésével lehetséges, úgy nem, ahogy a linken
összehordták. Szóval akkor az, ami a hőfokszabályozókban van, az szerintem nem
fuzzy akkor sem, ha annak becézik - amennyiben az a fuzzy, amit a linken
leírtak.