[Epitesz-barkacs] vaskalyha - maskepp

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Jan. 31., H, 13:42:20 CET

Zsolt wrote:

> [...]
> falvastagsággal. Olyan 10-15e ft-ért meg is lehetne venni egy ilyen
> darabot. Gondoltam veszek belőle egy másfél méteres darabot és ebből
> építek kályhát. Belülről felrakom samott téglával a közvetlen
> tűzteret és kívűlről meg vas lemezeket hegesztek rá függőlegesen,
> hogy nagyobb legyen a hőleadó felület majd-e köré rakok egy téglakört
> és rá csempét. Az egészet alulról egy vagy több ventilátorral befújatom és a
> vaslemezek közötti függőleges csatornákban felfelé levegőt
> áramoltatok, ami felül távozik és így folyamotasan és gyorsan

tök jó ötlet. Marha nehéz lesz már a vas része is, de akár művészi kinézetű
kályha is kerekedhet belőle (szó szerint).

Ötlet: ne alulról felfelé fújasd a levegőt, hanem fordítva. Ha lent terül szét a
meleg levegő, az egyrészt hamarabb fejti ki a hatását, másrészt egyenletesebb
lesz a fűtött tér hőmérséklete. A módszert kandalóknál is alkalmazzák
ventillátor nélkül: a füstgázokkal távozó levegő helyére kintről légcsatornán át
jön be a friss levegő, átáramlik a kandalló járatain, és lent jut be a szobába a
felmelegített friss levegő.

Ha van rá módod, hogy legalább az átáramoltatott levegő egy része kintről
származzon, akkor teljesen zárt is lehet a kéró, tehát tömítetten záró
ablakok-ajtók is be lehetnek építve.

> Milyen az 5letem ? Érdemes lenne ezzel foglalkozni ? Milyen buktatói
> lehetnek ?

Ez egy buktató, mint minden kályhafélénél, amit említettem: valahonnan be kell
jutnia a levegőnek.