[Epitesz-barkacs] lyuk fúrás

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Júl. 15., P, 09:54:08 CEST

Hofferek Attila wrote:

> Ez a ház érdekes félefajta, vasbetonkoszorú van körbe, mégis
> fafödémes.

akkor kell a koszorú, ha a fafödém és a tetőszerkezet nem egybe van, tehát a
tető terpeszkedik önállóan, és ezt a nem kicsi terpesztőerőt fel kell tudnia
fogni a koszorúnak.

Van az a födém-tetőszerkezeti módi (előre elnézést, hogy a szakkifejezéseket nem
tudom), amikor a vizszintes födémgerendák végére rögzítettek a szarufák, amik
így húzásra is igénybe vannak véve. Alul-felül be vannak deszkázva, és a
padláson meg tonnaszám lehet valami sárféle.

Ilyenkor a vizszintes gerendák, amik kb olyanok, mint maguk a szarufák, az
alátámasztásnál negatív nyomatékra vannak igénybevéve, középen pozitív, és a
faltól befelé van két hely a végüktől x távra, ahol nyomatékmentesek. Így többet
bír, mintha a tető nem lenne a végére rögzítve a sok födémgerendafának.

A sok agyag vagy mi, ami rá van hordva, az meg lent tartja az egészet, ez
akadályozza meg, hogy a szél az egészet elvigye. Mert hogy a falhoz nem is
nagyon van rögzítve, többnyire vályognál alkalmazzák, ahol ennek a rögzítésnek
nem is nagyon van lehetősége.

Én földszerű anyagból készült "vakolattal" összerakott, koszorú nélküli
mészkőháznál láttam. Annak a fala is kidőlne, ha terpesztőerőt kapna.