[Epitesz-barkacs] Besurrano tolvaj

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Már. 29., K, 10:16:12 CEST

Hofferek Attila wrote:

> ez diódával egyenirányított, sima hegesztőtrafó begyújtására is
> alkalmas lehet? Ez végülis, mint egy gázsgyújtó, folyamatos szikrát
> ad a kimenetén?

Persze, elég folyamatosat. Egy időben próbálkoztam is ilyesmivel, bár lehet,
hogy az valami szikraközös móka volt. Mármint a próbálkozás tárgya az volt, hogy
trafó és ez az ívgyújtó, de olyat is műveltem, hogy trafó, graetz, fojtó, és úgy
az ívgyújtó.
Ami kellemetlen volt, hogy nem oldottam meg a kikapcsolását, csak simán bedugtam
a konnektorban, és végig ment a hegesztés alatt, tehát az elektródacsere kissé
kínos volt. De ugye én bírom a gyűrődést alapon csináltam.

Az volt benne a baromi jó, hogy nem kellett hozzáérnie az elektródának a
munkadarabhoz az ívgyújtáshoz.

Kicsit tökölni kell vele, mert nem mindegy, hogy mikor van a szikra. Valahogy
meg kell oldani, hogy akkor legyen, amikor ott a fesz, mert úgy működik, hogy a
szikra létrehoz egy ívcsatornát, és azon el kell indulnia a hegesztőáramnak. Ha
nullaátmenet táján hozza létre, akkor nem fog elindulni az áram.

Valamint a szikra ideje is számít, tehát lehet, hogy el kell kenni pl soros
ellenállással, mert egy kemény, de nagyon rövid idejű szikra után a hegesztőáram
nem tud olyan gyorsan felfutni, hogy az ívben lévő ionok rekombinációja előtt
egy azt fenntartó áram létrejöjjön. Jártam már úgy régen, amikor foglalkoztam
még hegesztőgépekkel, hogy ott volt a lób... szikra, de az istennek se indult el
az awi ív, miközben láttam olyat, hogy alig látható szikrától is simán elindult.

Ma már abszolút nem foglalkozok ilyesmivel, CO2-vel hegesztek, vagy inverterrel
ritkán, tök kiszálltam a hegesztéstechnikából, tehát nincsenek ilyen ügyfeleim.