[Epitesz-barkacs] Üvegre száradt festék

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Nov. 4., V, 09:55:56 CET

Hofferek Attila wrote:

> Nem eszik azt olyan forrón szerintem.
> Nyáron zsalugátert újítottam fel, na azt aztán lucsogásig kentem
> háromszor is kromofággal, mire lejött róla az ezer réteg festék,
> utána kicsit ultrás vízzel átsikálgattam, de nyilván nem mindenhol
> tudtam... két hetet pihent, aztán csiszolás, ment rá a késtapasz, stb
> és nem jött le egy helyen sem a festék.

Na jó, ha beáztattad, az közömbösíthette vagy kioldhatta a maradékot.

Én meg úgy jártam, hogy egy galván áramforrás fej részét kezeltem meg vele, de
voltak helyek, ahol két lemez találkozott, az egyik behajlítva, és odahegesztve.
A kettő közé bement a kromofág, és valszeg nem jól mostam ki. Az új festék meg
szépen feljött az innen kijövő kromofágmaradványoktól.

Ma persze már nem lenne ilyen gond, mert a sűrített levegő bejuttat és ki is hoz
folyadékot ilyen helyekről, de azóta nem használom a kromofágot ilyen cuccok
tisztítására. Már csak azért se, mert többnyire nem csak festéket kell leszedni,
hanem más dzsuvát is, meg rozsdát. :-)

Különben haláli, hogy van többféle összetételű kromofág.
Az egyik biztonsági adatlapja szerint tartalmaz:
zömmel diklórmetánt,
kevés metilalkoholt, és tudjisten miért fenyőgyantát. :-)
Ez volna a szuperkromofág.

A másik meg nem szuper, ugyanaz a cég gyártja (első vegyi akármi),
n butilacetátot tartalmaz zömmel,
aztán dimetil szulfoxidot, és még mást is 1-2 %-ban.

Régen viszont tudtommal zömmel NaOH-t tartalmazott, de erre nem találtam adatot.

Na aztán van hiperkromofág is :-) Ebben semmi nincs, ami dominál, ezek vannak
benne:
aceton, izopropanol, N-metil-pirrolidon, etilénglikol, metanol, hangyasav,
metilciklohexán. Ez már durva lehet.

Az összetétel azért érdekes, mert tudni kell, mivel lehet maradéktalanul
lemosni. Ha bármelyik összetevő nem oldódik vízben, akkor ciki van. Pl ez a
fenyőgyantás dolog számomra nem érthető. Minek kell fenyőgyanta bele? Hogy
jobban lehessen utána forrasztani? :-)