[Epitesz-barkacs] fenycso

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2012. Nov. 12., H, 07:46:10 CET

szepygab at gmail.com wrote:

> Van egy 58 W-os hagyományos, trafós lámpatest amit nemrég vettem.
> Kikapcsolt állapotban, sötétben látszik, hogy halványan parázslik a
> két végén.
> Ez mitől van,

Valszeg bekötési hiba. A kapcsoló nem a fázist, hanem a nullát szakítja meg, és
a megszakított nullába kapacitív úton a falból és környezetéből, párhuzamosan
futó madzagokból tud áram folyni. Igen kicsi áramról van szó, szerintem nem
káros, csak zavaró lehet. Előnye: valszeg egyből begyújt, ha felkapcsolják, mert
állandóan mintegy elő van feszítve. :)

Ha a vezetékezés nem változtatható meg, eredményes lehet valami terhelésnek a
lámpával párhuzamosan kapcsolása. Pl RC, ahol a kondin esik a fesz zöme, az R
csak azért kell, hogy a kapcsoló ne károsodjon. Kb 15...33 ohm már jó lehet. A
kondi kísérleti úton választható meg, én 1uF-dal indítanék, persze AC-re
kitalált, 250V-os vagy ilyesmi. Filléres holmik.