[Epitesz-barkacs] hangnemek

Vajk Fekete vajkhu at gmail.com
2012. Nov. 21., Sze, 18:21:24 CET

de igaz.

ha jol emlekszem, nincs elottem zongorabillentyu:

1 3 5 6 8 10 12 (13 15 17 18 20 22 24)  ez cdur, mert kistercel kezdodik, a
kisterc (kisharmas) az mernokul azt jelenti hogy az elso es a negyedik
kozott az a harom hang kulonbseg (terc) az valojaban 5.

ha ugyanebbol a sorbol azt veszem ki hogy

6 8 10 12 13 15 17 (18 20 22 24 ...) akkor ez meg nagytercel kezdodik, mert
az elso es a negyedik kozti harom hang kulonbseg az valojaban 6. es akkor
ez akarmi moll.

tehat ha tovabbra is a feher billentyuket hasznalom csak, de harommal
eltolva jatszok, akkor megvaltozik a hangnem. es persze maga a dallam
megvaltozik baromira nincs min csodalkozni egy mernoknek.

ha azt akarnam hogy maradjon dur csak magasabb legyen, a dallam ne
valtozzon meg (ez az igazi transzponalas) akkor a negyedik hangot le kell
szallitani, igy faszan megmaradnak a hangkozok meg minden, es az lesz a
skala hogy

6 8 10 11(ez a leszallitott 12) 13 15 17 (18 20 22 23(leszallitott 24) ...)
ez tovabbra is dur, pont azok a hangkozok mint a legelejen, csak mindenhez
hozza van adva 5.

Vajk