[Epitesz-barkacs] hangnemek

Erdos Zoltan erdosz at gmail.com
2012. Nov. 21., Sze, 22:49:02 CET

mostakkor :-)

szerintem egy modon lehet kozos nevezore jutni. feltetelezunk egy sima
12gyok2, egyenletesen temperalt skalat. a felhang koz 1 egyseg.
ha ezen az alapon irunk le akkordokat, vagy skalat a kezod hangtol,
akkor egzakt szamsorok felelnek meg az egyes akkordoknak. forditasoknak
es hangnemeknek.
anno tanitottam ezt a verziot zenetanaroknak, zenei szamitastechnika
targyban.

a kiseroautomatas hangszerekben is ez a matek mukodik.. leveszi az
arranger oldal lenyomott billentyuit, majd megkeresi a tablazataban 3 v
4 hangra. a tablazat ad neki egy hivatkozast, ami a "felismert" akkordot
bazis (elso hang) es harmoniajellel (m, m7, stb) kiirja, illetve ad egy
kodot.

az arranger az adott stilus, valamint a kod ismereteben kivalasztja a
lejatszando (pld tango, waltz) szekvanciat, majd a szekvencia offsetjeit
az alaphangra transzponalja (tehat a szekvencia is bazishanghoz
felhangonkent szamolt offsetkent van tarolva)
az igy kapott kisero hang dallamot pedig a hanggeneratorral lejatssza.

a mai arrangerekben erre meg ratesznek pici humar verzios forditasokat,
variaciokat, meg a bevalaszthato szekvenciak szama is megnott (tobb
szolamu automata kiseret). de ezek mar a szamitasi kapacitas
megnovekedesevel beepitett extrak.

jobb eszkozoknel megadhato, hogy a felsimeres szigoruan az also hangtol
induljon, vagy az elotte fogott akkord fuggvenyeben lehetseges
"forditasokat" is kalkulalja. ez is a lefogott hangok tablazataval valo
apro manipulacio. sorrend forgatas. talan valahol meg is van egy
tizeneve visszafejtett listam ezekrol. akkor beleastam magam... azota
csak felejtek :-)