[Epitesz-barkacs] Infrafűtés - hőleadás

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2013. Jan. 2., Sze, 10:24:41 CET

Hofferek Attila wrote:

> Ez olyanmint a tűz körül melegeséd, elölről leolvad rólad a
> polárdzseki, hátul meg a pingvinek hancúroznak a hátadon :-)

Hát igen.
Van rosszabb is: téli sport, nálam gyaloglás.

Beöltözök, ahogy kell, de elkezd a víz termelődni. Először belül ázik át a gönc,
de végül már a télikabátféle is vizes kívülről. Ha fúj a szél, jégcsapok vannak
már rajtam. :-) (Enyhe túlzással persze.) De rohadtul lehet így fázni.
Induláskor meg leolvadok.

Persze, ha csak úgy öltözök fel, hogy induláskor pont jó, akkor nem lehet már a
hideget kibírni a végére.

A megoldás, amit kiagyaltam és be is vezettem:
Vásároltam egy vékony esőkabátot. Ezt felveszem a télikabát alá.
Folyománya:
Alatta minden úgy átázik, hogy megkérkezéskor levenni is nehéz. Mintha vízbe
mártották volna, és csak kicsit hagyják lecsurogni. Felette viszont a kabát
száraz marad, és képes hőszigetelni.

Sajnos annyi vizet termelek, hogy az esőkabát alól is lefolyik, és a gatyó is
átázik combtájon is. Úgy néz ki, mintha behogyoztam-beszartam volna. :-)
Szerencsére a kabáttól nem látszik.

Alkalmanként kb 2-2,5 liter vizet vesztek. Nyilván egy részét kiszuszogom.
Ennyit nem lehet elpárologtatni ilyen hidegben, mert az annyi hő, amennyit nem
tudok termelni.

Azért kíváncsi lennék, hogy csinálják ezt a nagyok (hegymászók, síelők...). Vagy
csak simán arról van szó, hogy egy egészséges ember nem termel ennyi vizet, és a
modern ruhák átvezetik, elpárologtatják anélkül, hogy az illetőbe belefagyna a
szusz? Persze biztos számít az is, hogy egy sportoló több hőt tud termelni
kevesebb víz mellett.

2 liter víz elpárologtatásához 4,5MJ hő kell. Kb 3,5 óráról van szó, az kb
1,3MJ/h, 360W. Tényleg nem termelek ennyit átlagban, de ha mégis termelnék, azt
nem tudom megcsinálni, hogy a zöme a hátamra, vállamra meg a mellkasomra
koncentrálódjon.

A fejemen a sapka is totál átázik, de az polár, és annak ellenére meleg tud
maradni, hogy csuromvíz. Ha leveszem és megnyomom a szélét, képes csurogni. :-)
Erős szélben ráhúzom az esőkabát kapucniját, esetleg egy pótsapkát is, ami
száraz marad.