[Epitesz-barkacs] Infrafűtés - hőleadás

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2013. Jan. 3., Cs, 12:58:09 CET

Látom, jó kis lavinát indítottam el. Fene gondolta, utólag is elnézést kérek az
offolásért. (Tudjátok, engem ezért lehet szeretni. :-) )

Pár gondolat:
Én is hallottam erről a szuper anyagról, ami kiviszi a vizet a bőrtől, sőt,
kaptam is karácsonyra egy ilyen hosszúujjú pólót, de akitől kaptam, meg itt is
úgy tűnik, nem egészen tiszta az általam felvetett probléma.

Nekem nem az a bajom, hogy vizes ruha ér hozzám, hanem az, hogy annyi vizet
termelek, hogy centi nagyságrendű göncöt is át tudok áztatni. Tegnap direkt
megmértem, mi az ábra. Indulási és érkezési súly különbsége 2,2 kiló (pucéran
mérve). Idő: na ez a másik, 3,5 óra körüli, ebből a hőtermelő mozgás kb 3 óra, a
többi itt-ott ücsörgés sajátos okokból (nem elfáradásból). Szóval nem az a
kategória, hogy felmegyek a sífelvonóval a hegyre, és iszonyat fizikai
igénybevételek közepette lecsúszok negyedóra vagy ilyesmi alatt, ami jól
megizzaszt, de nem is a hólapátolás, vagy a félórás kemény futás. Út közben
találkozom fiatal fiúkkal-lányokkal, akik futnak még most is. Egészen szerényen
vannak felöltözve, van, aki rövidgatyában fut még súlyos mínuszokban is. Náluk
az lehet az ábra, hogy biztos nem többet futnak fél óránál, az alatt nagyon nagy
a fajlagos teljesítményük (W/kg), és a jó véráram mindenhova elviszi bennük a
hőt, aminek a zömét konvekciósan adják le, meg párologtatással. Ha netán itt-ott
mégis túlságosan lehül a felszínük, azt a kis időt ki lehet bírni.

Szóval ez a gond. Ha átnedvesedik a gönc, vannak olyan testrészek, amik nem
dolgoznak annyira, hogy fel tudjanak emiatt melegedni. Nálam ez a hátam, a
vállam, elől mellkastájon, aztán lent a derekam tájéka. Ezek meg, ha jó sokáig
(órákig) hidegek, rohadtul megbosszulják magukat izületileg.

Ez a módi, hogy rövidujjú meg hosszúujjú póló, rá esőkabát, aztán télikabát
(vagy inkább tavaszi ez, a lényeg, hogy szigetel is, meg nem is fúj át rajta a
szél), majdnem jó. Eleinte azért meleg, mert még száraz az alsóruházat az
esőkabát alatt. Akkor áll elő a kb hőegyensúly, amikor az alsó gönc már átázott.

Az a következő, hogy alulra még egy hosszúujjút fel kell vennem, mert annyi a
víz, hogy lefolyik, és a gatyó is átázik, a külső részen is. :-)

Azon már én is agyaltam, hogy veszek egy nagy adag pelenkát vagy intim betétet,
és kísérletezek velük. De az a probléma, hogy ezek tudtommal valami zselészerű
anyagba gyűjtik a vizet, és egyszer használatosak. Amúgy a vízátvezető részük
lehet, hogy elég vastag ahhoz, hogy hőszigeteljen is.

A karácsonyra kapott holmi lehet, hogy átvezeti a vizet, de tuti nem tud
hőszigetelni, mert az egész nincs tán egy mm vastag sem.

A nagyon jó megoldás az lenne, ha lenne olyan anyag, ami nagyon vezeti a vizet.
Ekkor a rétegrend így alakulna:
Egy ilyen egyenirányító anyag, ami kiviszi a vizet bőrtől ebbe a vízvezető
rétegbe, az meg levezeti, lent van alkalmas szerkezeti része, ami összegyűjti,
és belevezeti egy vagy több sztómazsák-szerű zacskóba. Lehet, hogy egy is elég,
amit időnként kieresztek valahol. :-) (Vagy egy csövön lemegy az egyik lábamnál
a cipő felé, és mellette egyszerűen folyamatosan kifolyik.)

Persze a vízgyűjtő réteget itt is követnie kell a vízzárónak, és fölötte a
hőszigetelőnek. És ez az egész csak hidegben érdekes. Jobb idő esetén nem
probléma már az elpárologtatás.

Egyelőre reménytelennek érzem a tuti megoldást, marad ez az esőkabátos módi. Már
annak is örülnék, ha nem folyna le a lé, de ezt a fenti duplázással talán meg
lehet oldani. Melegebb és/vagy szélcsendes időben kisebb hőszigetelő képességű
kabátfélét veszek fel.

A sok tippet köszönettel vettem, jobb időben biztos hasznos lesz a vízátvezető
holmi is. Ha beválik, veszek belőle pluszban, és nem csak felülre.

Fejpántnak a vastag polár anyag tök bevált melegben is. Iszonyúan vezeti a
vizet. Ha a szemöldökömtől kezdődik, akkor alig jut az arcomba a léből. Viszont
hátravezeti, és érzem, ahogy a nyakamba csurog belőle a víz hátul. :-) De ez
messz nem zavar annyira, mint amikor a szememen folyik át. Nézegettem
sportboltban a tenisz fejpántot. Hááát nem volt meggyőző, hogy ez jó. Ezt, amit
ez a vastag polár tud, biztos nem tudja, meg hát nem is polárból van, ha jól
éreztem tapintásra. Az, amit fel tud venni, vizet, az a térfogata alapján tutira
kevés. De ha teniszről van szó, ott nem gond, ott az a cél, hogy fogja a hajat,
és egy-egy meccsrész idejére teljesítsen, aztán nincs akadálya a cserének.