[Epitesz-barkacs] Szunyogirtas

Cser Tamas maguspr53 at gmail.com
2013. Júl. 12., P, 19:44:02 CEST

jhidvegi <jhidvegi at gmail.com> írta, 2013.07.12.:

> Ez nem szívinfarktus volt, ha jól tudom. Régen is volt ilyesmi, csak mondjuk
> gutaütésnek mondták. Aki viszont elhunyt 20 éves kora előtt, az nem nagyon

guta

a → népi gyógyászat betegségelnevezése. Egyéb szóhasználata: gut, gút,
gutta, gutaszele, gutaütés, gutasimítás, Szépasszony szele, vörös guta
stb. A 16. sz. eleji gyöngyösi latin–magyar szójegyzék („gwtta wtes”)
értelmezi első ízben s mindmáig helyesen apoplexiának (agyvérzés), ezt
egy 1546-ből származó leírás is megerősíti

Kenéssel, piócával, érvágással, köpölyözéssel, növényi orvosságokkal
gyógyították. Az utóbbiak között szép számmal vannak erős illatú
(viola, zsálya, menta, kakukkfű, levendula, méhfű, majoránna), izgató
ízű (tormát, mustármagot rág a beteg) vagy hatású (csalánnal
csapkodják) növények.