[Epitesz-barkacs] Ujraszigeteljem?

Pataki István pataki.istvan at freemail.hu
2013. Jún. 12., Sze, 13:40:26 CEST

Lehet, hogy megemelkedett a talajvízszint, de a legvalószínűbb, hogy a
körbeszigeteléssel megbontottad a nedvesség egyensúlyát a falban. 4 cm
hungarocell amúgy sem hiszem, hogy esztétikai célon kívül másra jó
lenne, mert ha egy külső fal hőszigetelő képességét ennyivel
számottevően javítani lehetne, akkor ott egyéb gond is van.

Ha a "régi ház" kitétel arra utal, hogy szigeteletlen (vagy tönkrement
szigetelésű) vályog(szerű) vagy részben vályog falról van szó, akkor a
falak önmagában szigetelő burkolása hibás lépés. Ha 2 méter magasságig
mindkét oldalon leszigeteled, akkor 2 méter fölött fog kijönni a
nedvesség, és ott dobja le a vakolatot.

Először tehát mindenképpen a talajból felszívódó nedvesség ellen kell
szigetelni, ami lehet vegyi vagy mechanikus, esetleg elektromos. Utóbbi
körül túl nagy (volt) a titkolózás, a minimális információ alapján akár
működőképes is lehetne, de amit körülötte (tizenéve) találtam, annak
alapján akár sima ráolvasás is lehet.

A vegyi szigetelés, ha sima "beöntéssel" csinálják, nagyon nagy macera
és nagyon kényes a technológiára, ha szalasztott segéderővel csináltatja
mester, akkor mihelyt hátat fordít neki, elszabotálja az előírásokat.

A nagynyomással injektált vegyi szigetelés ma már csodákra képest, de
azt valószínűleg csodaáron.

A legbiztosabbnak gondolom a mechanikus szigetelést, amikor átfedéssel
korrózióálló acéllemezeket vernek egymás mellé a fal aljában. Itt is
nagyon fontos a technológiai fegyelem, meg nem biztos, hogy a fal
szerkezete alkalmas a kivitelezésre. Sajnos ez is drága játék és nagy
macerával jár, de kvázi örök.

Régebben sok helyen láttam, hogy ehelyett körbefűrészelték a falat és
szigetelő réteget fűztek be a résbe, erről azonban nem tudom elképzelni,
hogy egy megrogyást el lehetne kerülni. De az is lehet, hogy ennyi nem
számít a falaknak. Természetesen szintén nagy macerával jár.

Én azt gondolom, ha hőszigetelési szempontok különösen nem indokolják,
akkor egy régi, alulról szigeteletlen, nem tégla falatt kívülről
leszigetelni nem szabad. Inkább ún. lélegző vakolattal látnám el -
amennyiben van ilyen külső (díszítő) vakolatban is, és anyagailag is
számításba jöhet - és akkor belülről már nem kell a falből származó
vizesedésre számítani.

Üdv
pi