[Epitesz-barkacs] pici menetemelkedes?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2013. Okt. 23., Sze, 06:49:56 CEST

Cser Tamas wrote:
> egy M8 (esetleg M6 ) menetes csavarral kellene  kb. 1/50 - 1/200mm
> "légrést" létrehozni, tehát becsavarom ütközésig, és onnan kellene
> finoman visszatekerni, de nincs sem mikrométerem, sem spéci műszerem,
> de többször is megismételhetőnek kellene lennie.
> ( barkács szinten, a csavartól elszigetelt módon )

Bár az utóbbit nem értem, de a létrehozás, ha nem is úgy, mintha mikrométert
csavarnál, kb így elképzelhető:

A csavarfejre ráhegesztesz valami kart, ami mondjuk 10 centi hosszú.
Ha a menetemelkedés pl 1mm, akkor 1/200 mm-hez 1/200*360=1,8 fok elfordulás
tartozik.
Ez a 10 centis kar végén:
1,8/180*pi*100mm=3,14 mm elmozdulást jelent.
Ezt sokféleképpen lehet már mérni, beállítani.

Persze az egész működéséhez a csavart elő kéne feszíteni. Szerintem már az
ütközés se lesz egész pontosan érzékelhető, hacsaknem valami fémhez ütközik a
szépen megmunkált csavarvég, és ez a fém meg a csavar el van egymástól
szigetelve, tehát elektromosan mérhető, hogy hozzáér-e.

Nem árt, ha a csavar nem egy anyában, hanem valami hosszabb menetben van benne.

Előfeszítésre egy egyszerű mód kontraanyával:
A kontraanya alá egy gumialátét van rakva, aztán hogy ezt ne nyúzza a
kontraanya, egy sima alátét is kell még, így belőhető egy egész tűrhető
előfeszítő erő. Megmarad a reprodukálhatóság is kb, meg a csavar is forgatható
marad. Valahogy gondoskodni kell arról, hogy a kontraanya ne forogjon el, amikor
a csavart forgatod.

Másik lehetőség: hézagmérő. De gondolom az sincs, főleg nem ilyen vékony, meg
lemezt is nehéz ilyet találni. Esetleg alufólia? Megmérek egyet mikrométerrel,
ha találok, és ha jó a méret neked, akkor az használható lehet, feltéve, hogy
ezeket egyformára gyártják.