[Epitesz-barkacs] Beton

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2014. Aug. 30., Szo, 20:36:05 CEST

Hofferek Attila wrote:

> Hánemtom, itt 12 köb kavics lesz bedolgozva de eszembe sincs mixert
> hívni, kb duplaannyiba jönne ki, mint itt keverve.

Nem mindig. Ha magad csinálod, és géped is van, és a munkát se sajnálod bele,
akkor igen. De ha egy brigádnak kell dolgoznia, szerintem simán kifizeti az
ember a többletmeló árában a különbséget, talán többet is. Ha nem így lenne,
akkor nem látnám lépten-nyomon, hogy ezt a módit használják.

Aztán van valszeg egy műszaki oka is. Manapság nem a gerendafödém a divat, hanem
a monolit agyonvasalt.

Ennek meg valószínű az a jó, ha az egész egybe köt meg, nem részenként. Mert ki
a fene tud megkeverni, felhordani, bedolgozni mondjuk 100m2-en 30 centi vastagon
betont, ami ugye 30m3. Én, amikor a legjobb formámban voltam, és a legkisebb
melóval lehetett a legvastagabb betonfalat csinálni, akkor volt 3m3/nap a
teljeesítményem. Persze az utolsó mozdulatig mindent egyedül....

Szóval nem tudom, mihez fog kelleni a 12m3, de remélem, nem födémhez.

Gerendafödémnél nagyon át kellett az egészet gondolni. Ott a közé kerülő beton
és a felbeton készült egyszerre. Ez térfogatra nem olyan vészes, de úgy
csináltam, hogy födémenként a gerendák hosszában készült el egy-egy rész, hogy a
teljes gerendahossz melletti-feletti beton egyszerre akarjon megkötni, egybe
legyen. De nagyon igyekeztem, hogy ugye alátámasztás ide vagy oda, van kis
mozgás attól, hogy megkapja a terhet, ezért fontosnak éreztem, hogy ha egy
gerenda mellett megvan a meló, a következő is megkapja már azt a terhet, ami
miatt majd az előző felé menő béléstestek beállnak a megfelelő pozícióba. Szóval
nem kell egyszerre kötnie az egésznek, de az igen, hogy mire már nem mozog, nem
tud helyezkedni a beton, addigra a hozzá kapcsolódó részek már fix pozíciójuak
legyenek. Nem volt könnyű! De ehhez már volt segítség, mert keverni is, felhúzni
is, meg bedolgozni is már nem ment volna egyedül a megfelelő tempóban.

(Jellemző volt az erőnlétemre, hogy nem csigával lett felhúzva a sok beton,
hanem kilógattam és leterheltem egy pallót, és a födém szélére és a pallóra
állva lelógatott kötéllel kampóval simán húzkodtam fel a betonos vödröket. Régi
szép idők! Ma egy félvödörnyi víz hurcibálása is nehézséget okoz. :-) )