[Epitesz-barkacs] Norton kut

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2014. Dec. 8., H, 21:24:56 CET

Pataki István wrote:
> Akkor néhány fordulatra visszafelé kellene pörgetni a motort? Vagy az
> első néhány litert visszanyomni a hordó aljába, majd egy váltószelep
> átkapcsol a kimenőre?

Á, nem, csak az történik, hogy ugye van a felfelé menő csőszakasz, ami tele van
vízzel, és van a kifolyó rész akárhol is. Van egy legmagasabb pont. A szivattyú
bemenetének az öntisztulását az segíti, ha a csőben lévő víz gravitációs okból
visszafelé akar áramolni. A centrifugál-szivattyúban, ha szennyvízre van
kitalálva, marha nagy terek vannak, szóval, ha leáll a motor, teljesen
akadálymentesen tud akármerre folyni benne a víz.

Két eset van: Ha a víz előre folyna, akkor elég, ha a szivattyú csak másodperc
nagyságrendű időre van bekapcsolva, onnantól a szivornyahatás kiüríti a hordót.
Ha visszafelé folyna, akkor végig járnia kell a szivattyúnak (de ez is másodperc
nagyságrendű lesz, mert ezek másodpercenként 2-4 liter vizet is képesek
kitolni). De ekkor a motor leállása után a csőben lévő víz visszafelé áramlik.

Fontos, hogy végig legyen valamerre lejtése, mert ha meg tud állni benne valahol
is a víz, az majd jól belefagy. Szóval ki kell jelölni egy max pontot, ha
olyanok a terepviszonyok, és onnan két irányban feltétlenül legyen monoton
lejtés végig, ugye a kifolyás felé az egyik irányban, és a szivattyú felé a
másik irányban.

Ezt az egészet én megvalósítottam sokkal nagyobb méretben, és bevált!