[Epitesz-barkacs] Melyik kazánt?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2014. Dec. 12., P, 14:32:55 CET

Acs Gabor wrote:
> Ezért is írtam, hogy lesz légkondi+téglakályha.
> Egyik eset a mozgásproblémára, másik a szegénységre, a passzívság meg
> mindkettőre.

Ha marha jól szigeteled a házat, szerintem a tömegkályha indokolatlan. Gondolj
arra, hogy csak párszáz wattra, hidegben 1kW körüli teljesítményre van
szükséged. És hát nem mindegy, mekkora helyet kanyarítasz le a lakótérből.
Hacsaknem a feeling miatt építed meg.

Jól hőszigetelt házhoz én azon törpölnék (már törpöltem is), hogy hogyan lehet
befűteni úgy, hogy kicsi legyen a leadott teljesítmény. Arra jutottam, hogy
mivel befűteni csak relatíve nagy teljesítménnyel lehet, biztos sok kW, a hőt el
kell tárolni. Nekem a napi hőtárolású víztartály tetszik. Minél jobb a
hőszigetelés, annál kisebb kell belőle. Akár 2 db 200liter körüli bojler is
megteszi, az olcsóbb, mint valami tartályt elkövetni, és még zománcos bele is
van, meg korrózióvédelme, sőt, villannyal is lehet bele energiát tolni
végszükség esetén. És ha valami vizes fűtési rendszer ki van alakítva (sok
helyiségnél célszerű), akkor ugyanide dolgozhat egy kellőképpen kialakított
(kiegészített) klíma is. Ekkor az a célszerű, hogy különmértről kell járatni a
klímát, és a villanyt cégesen kell elszámolni, ha van rá mód. :-)

Következménye: COP=3, különmért=2, elszámolás szintén kb 2, áfavissza 1,27,
összesen kb 15-ös szorzóval van a villany felhasználva. Vagyis kb 50/15=3,3
Ft/kWh hő nyerhető. Szerintem ez jóval kedvezőbb a gáznál, a fához nem tudom
viszonyítani adatok hijján, de gyanús, hogy annál is kevesebb. És még hűteni is
tud.

Ki lehet egészíteni napkollektorral, napelemmel igény szerint, meg tüzeléshez
nem venni semmit, csak kerti hulladékkal meg reklámanyaggal, egyéb, eltüzelhető
háztartási hulladékkal tüzelni alkalomszerűen.