[Epitesz-barkacs] Válasz: szögvas

Pataki István pataki.istvan at freemail.hu
2014. Nov. 30., V, 20:58:23 CET

"Egyedi tervezésű" polcról van szó, mert egyedi méretű, térben szabdalt a hely. Az anyagát most csinálom, 4 méter hossú, 19mm-es fenyő hajópadlókat ragasztok hármasával egybe, a nút a fal felé fog nézni, a fédert levágom, így 27cm széles deszkát kapok. Elég szép a felülete, talán rá se kell menni csiszolóval.

A polcokat legszívesebben ragasztanám az oszlopba mart nútokba, keményfa csapokkal megerősítve, de a méretek miatt ragasztás után nem tudom mivel biztonságosan összeszorítani a kötésig. Ezért előbb két oszlop közé szemből bütüben csavarozom a polcokat, majd a kész lábas polcok közé szögvassal rögzítek újabb polcokat. Azért nem lehet azokt is szemből csavarozni, mert egy magasságban futnak végig a lapok az oszlopok között. A "szögvasat" meg lehetne csinálni keményfából is, a 10-15mm falvastagság ott nem zavarna az anyaga miatt, de jó szerszámok híján nagyon macerás elkészíteni.

Ez a kisebb gond egyébként, mert egy padlástéri szobáról van szó, és a fal tövében fut, és a polctartó oszlop félszélességéig belóg a víz és a szennyvíz vezeték, egy nem teherbíró borítással. A 6cm-rel lejjebb lévő padlót meg 10mm-es mirelon lemezen "úsztatom", emiatt arra sem lehet támaszkodni, ezért a polc oszlopai a faltól mért szélességüknek a 65% százalékánál (hogy a fal felé dőljön a polc) egy-egy M12-es vagy M16-os csavaron támaszkodnak a padlóba fúrt lyukon keresztül a beton aljzatra.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a "közművek" fölé építek egy polc szélességű "dobogót" (nem jut eszembe ennek a szakszerű megnevezése), annak a vízszintes lapját támasztják alá a 20x20-as zártszelvényből készült keresztirányú konzolok. A deszkához erősített konzolokat M12-es vagy M16-os csavarorsókból készült hernyócsavarokkal tudom a megfelelő magasságba állítani fölülről. A konzolok éppen a polc oszlopai alatt lesznek, így nem tart terhet a dobogó deszkája, ugyanakkor a beállító csavarok feletti lyukak az oszlopoktól éppen takarásban lesznek. A ránehezedő súly miatt ez a dobogó nem kíván különösebb rögzítést sem.

A konzolt úgy tervezem csinálni, hogy a tőlem telhető pontossággal, (mert csak kézi fúrógépem van,) merőlegesen átfúrom a csavarnál néhány tizeddel vastagabb fúróval, majd keményforrasztással aláforrasztok egy csavaranyát. A súlyt az anya adja át, a merőlegességről meg a szemben lévő lyukban való megtámasztás gondoskodik. A vastag furatokat még a zártszelvény leszabása előtt elkészítem, így lábbal és megtámasztással megfelelően tudom az anyagot rögzíteni. A 20x20-as zártszelvény belső mérete 16mm, így abba nem egyértelmű a vázolt módszerekkel  a lyuk fúrása, lehet, hogy inkább 40x20-as zártszelvényt használok lapjával.

Ha valakinek valamihez jobb ötlete van, ne kíméljen!

köszönettel
pi