[Epitesz-barkacs] Kályha szigetelés

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2014. Okt. 11., Szo, 18:43:25 CEST

Zsiráf Zsiráfovics wrote:

> Úgy gondolod kevesebb tüzelőre lesz szükség, ha szigeteled azt a
> felét? Miért is?
> Alapvető (általános iskolában tanított) fizikai tényeket akarsz
> figyelmen kívül hagyni.

Miért is?

Tegyük fel, hogy nem szigetel, és a nem használt szoba is melegre van fűtve.
Onnan a hő a falain át kijut a szabadba, ezt is be kell tenni a kályhába.

Ha viszont szigetel, és egy füstjárat van, lehet, hogy a fűtendő helyiség felé
eső felületek melegebbek tudnak lenni, azaz ahhoz, hogy ne legyen bent túl
meleg, kevesebb fűtőanyag kell. Csak annyira kell melegebbnek lennie, hogy a két
helyiség határolófalán is fog hő átjutni a fűtetlennek nevezett helyiségbe, de
ez tutira sokkal kevesebb, mintha az fűtve lenne. Mert ez a hő, ami átmegy a
köztes falon, az fog a hidegebb szoba falán kijutni a szabadba, és mivel az
hidegebb, mondjuk kinti -10 foknál csak +10 fokos, és nem +22, ezért csak 32/20
arányban kevesebb energia kell erre.

Amit nem lehet jól tudni előre, az a füstgázok hőfoka, az ott kimenő hő. De ha
ez nem lenne jelentős, akkor összességében biztosan kevesebb fűtés kell.

Hogy ez megéri-e, az más tészta. Konkrétan ismerni kellene a viszonyokat, vagy
ki kell próbálni. Az utóbbi a döntő. Már a fűtési idény elején is, amikor kint
még nincs nulla alatt, csak a közelében vagyunk, pár nap alatt kiderül egyszerű
kísérlettel is, amit már leírtam. Egyik módi: nincs szigetelés, és mennyi
időközönként kell befűteni ahhoz, hogy egy adott hőfok legyen. Aztán ugyanez
"odalapátolt" szigeteléssel. Ha jelentős az eltérés, csak akkor érdemes
megcsinálni rendesen. Fontos, hogy a próba idején kb változatlan legyen a kinti
időjárás.