[Epitesz-barkacs] Deszka fal

Cser Tamas maguspr53 at gmail.com
2015. Ápr. 27., H, 14:13:35 CEST

Balázs Bámer <bamerbalazs at gmail.com> írta, 2015. 04. 27.:
> Szervusz Vajk!

> Nem így van. Az Alföldön - ahol nem vízjárta terület volt - tölgyesek
> voltak, amíg el nem fűtötték és házat nem csináltak belőle. Pont ekkor
> jött felülről a rendelet, hogy házat vályogból kell rakni. Ez több
> száz éve történt.

vályog
pelyvás sárból vetővel (vályogvető) készített szárított agyagtégla.
Keleti szláv eredetű szavunk, első említése !!! 1693-ból való !!! , de
régebbtől fogva ismert és használt építőanyag.
http://mek.oszk.hu/02100/02115/html/5-1155.html

A 18. században ahol volt elegendő erdő, még ott is elrendelték, hogy
a boronafalú épületek helyett kevés fát igénylő favázas házakat
építsenek.
http://valyog.uw.hu/c6.htm
A !!! favázas földfalazatok !!! esetén először a fa vázszerkezetet
készítették el. Ez a vázszerkezet többféle lehetett: a korai példákon
ez elsősorban cölöpváz,
http://valyog.uw.hu/teka1c.JPG

!!!!!!! a Balázs által említett rendeletekről:
 http://www.szabarchiv.hu/drupal/sites/default/files/31-48.pdf
Időrendben tovább haladva, a következő 178l-es
helytartótanácsi, ill. a vármegye által is megrősített rendelet a
fából való ház-
és kerítéskészítést tiltotta részben a tűz megelőzése, részben az erdők védelme
érdekében.
1788-ban ugyancsak megismételték, hogy téglából, vályogból
vagy vert földből építsék a házakat, a kéményeket pedig téglából.
a kemencékkel foglalkozott az 1794-ben kiadott vármegyei körlevél, amely a
szabadban álló kemencék elbontására kötelezte a háztulajdonosokat és a
szabadkéményekről intézkedett.