[Epitesz-barkacs] funyiro

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2015. Aug. 31., H, 14:53:12 CEST

szepygab at gmail.com wrote:
> Fürge angyal volt, mert mialatt kiürítettem a fűgyűjtőt, végzett a
> munkával. ;-)

Nálad mindig kéznél kell legyen egy-két angyal. :) Ezek szerint van köztük
vicces, pajkos is.

> Sajnos nagyobbbajtól tartok, mert kicsit csörgősen, nyomaták nélkül,
> kisebb fordulatszámmal forog.

Kicsit lehet kisebb a fordulatszám, ha kondi nélkül megy, mert akkor lüktető
mező van csak, és üresjárásban is van hatása az ellenkező irányban forgó
mezőnek, és a nyomaték is kisebb, mert az előreforgó mező is kisebb, akármerre
is van az az előre.

Ha jelentősen lassabban forog, akkor a zárlat esélyes. Akár a kondizárlat is!
Ekkor az van, hogy a segéd- és főtekercs össze van kötve, ami jószerivel zárlati
jellegű működés, mert a forgás által kondi nélkül is a segédtekercsben egy 90
fokkal eltolt színusznak kellene kialakulnia.

A kondihibát elég könnyű akár műszer nélkül is kideríteni.
1. kikötöd, bekapcsolod a masinát. Nem indul, csak morog, de ha meglököd,
felpörög különösebb kellemetlen jelenségek (zúgás...) nélkül.
2. kiszeded a kondit, és sorbakötöd egy lámpával, megnézed, hogy világít a
lámpa. Ha teljes fénnyel, akkor zárlatos a kondi. (Persze a méret számít, ki
tudod számítani a reaktanciáját, és a rajta meg a lámpán eső fesz egymásra
merőleges, a kettő adja ki a hálózati feszt.) Persze, ha van műszer, az a
legjobb.

Durvább módi: rákapcsolod a kondit direktben a hálózatra. Csattanósan kell
történnie. Ha zárlatos, akkor leveri a kismegszakítót, de ez nem olyan nagy
esemény, bevállalható. Ha semmi se történik, érintgeted különösebb szikra
nélkül, akkor már szakadt.

Ha tényleg nem motorhiba, ilyen kondit, vagy jobbat egészen biztosan könnyen
lehet kapni.