[Epitesz-barkacs] párakapcsolós légbevezető - működik?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2015. Nov. 29., V, 22:45:59 CET

Előre is bocs a sok szövegért!

Topybear wrote:

> Nálunk van, azóta normális a páratartalom, amíg nem volt, a műanyag
> nyílászárók miatt túl magas volt.

Ez a ma szokásos érdekes megoldás. A régi ablakok ki vannak cserélve szinte
tökéletesen tömítő műanyagokra, így a régi réseket mesterségesen kell
előállítani.

Fura felfogás kezd uralkodni.

Szerintem bármiféle szellőzés egyetlen okú kellene legyen: a CO2 megadott szint
alatt tartása. A párát sokkal célszerűbb hőkinyerve kiszedni. A szellőzésnek meg
széndioxidszint-vezérlésűnek kellene lennie.

Azért is megfontolandó a szellőztetés mértéke, mert a kinti levegő általában
elég szennyezett, nagyon poros például. Onnan is lehet látni, hogy ha egy
autóhoz sokáig nem nyúlnak, olyan mocskos lesz, hogy rossz ránézni. És ez még
csak a makroszkópikus, lerakódásra képes szennyeződés! Van a szmog (pollen,
korom stb), az is bejön a szellőzéssel, és bent kifejti a nemkívánt hatását.

Nem kétséges persze, hogy bőven vannak települések, tájak, ahol olyan tiszta a
levegő, hogy kifejezetten érdemes szellőztetni, szinte ha kell, ha nem. Főleg,
ha rengeteg a növény, pl erdős terület. Ekkor a CO2 tartalom a kéróban akár a
0,03%-ot is elérheti annak ellenére, hogy többen vannak bent.

Na de: nyáron, amikor a kinti levegő abszolút páratartalma nagyobb a benti
kívánatosnál, a légcsere (szellőzés) a benti hűvösebb lakótérben kellemetlenül
magas relatív páratartalomhoz vezethet. (Kivéve, ha valami óriási
párapuffer-képességű a fal, pl kívülről párailag lezárt, vastag vályogfal, vagy
régi, méteres várfal van.)

Viszont ezek a páramentesítő ketyerék nyáron is kitűnő munkát végeznek. Azért
persze rohadtul vad kánikulában egy klíma jóval eredményesebb tud lenni. Értem
ezalatt, hogy nem hűtésre, hanem páramentesítésre van csak használva. Ilyen
célból a legkisebb teljesítményű is csodákra képes. Vagyis a napi akár
1000m3-nyi bejött igen párás levegőből is ki tudja szedni folyamatosan a
fölösleges vizet anélkül, hogy az ezzel járó hőt bent adná le.

Még valami: a páramentesítő kütyüknek van még egy jó tulajdonságuk: szűrővel
lehet őket ellátni akár a gyárit kiegészítve is. Elképesztő mennyiségű port,
dzsuvát tud a levegőből kiszedni. Régebben valahol a neten találtam 1 centi
vastag fekete szivacsot, valami motor légszűrőjére találták ki. Eredetileg a
portartályos porszívóhoz vettem, aztán maradt elég ahhoz, hogy a páramentesítők
(2 van) légbemenetére is szabjak belőle. Ledöbbenek néha, mennyi mocskot
felfogott. Nem csak itt lent, ahol por van, hanem egy másik, lakó térnek
nevezhető helyen is. A klímák lemezes, nedves hőcserélője is ilyen hatású. A
vizes felületbe beleragad a por, és megy ki a vízzel a csövön. Meglepő, milyen
tud lenni a víz, ha az ember egy vödörben összegyűjti. Csak hát sajnos ezeket a
készülékeket időnként tisztítani kell, pont azért, mert baromi mocskosak lesznek
belül. A mocsok abból a levegőből származik, amit belélegzünk.

Az lenne az igazi, ha erre volna mód erősebben odafigyelni. Jártam a minap az
Audi lakkozó üzemében. Beöltöztettek egy műanyag ruhába, mert nem szabad még az
utcai ruhában lévő port se bejuttatni. Pedig nem abban a részben jártam, ahol
már a kasznik festése folyik, csak azokban a terekben, ahol a kiszolgáló
berendezések vannak, és ide is légzsilipeken át lehet csak be- és kimenni
(néhány kivételtől eltekintve). A festőtérbe be se lehet menni működés közben.
Az egész nekem olyan XXII. századbelinek tűnt, pedig biztos nem a legújabb
technológia van ide telepítve.