[Epitesz-barkacs] Marógép

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2015. Sze. 10., Cs, 09:40:13 CEST

Acs Gabor wrote:
> Csak nem lambériára, hajópadlóra gondoltam, hanem legalább 5x10-es
> pallókra. Vagy ilyen kategória is kapható készen?
> Ha építek egy nagy kockaéleket gerendából, és arra rácsavarozom
> ezeket a pallókat, az érintkező oldalaiknál ilyen centis lécből lévő
> hosszanti csapokkal, az eléggé masszív konstrukciónak tűnik.

Erről jut eszembe.
Van itt egy pici játszótér a közelben. Betettek egy új eszközt nem túl rég. Egy
kb másfél méter átmérőjű, hálóféleséggel fedett hintaféle, legalább 3 gyerek
ráfér (este fiatalok használják himbálózásra).

Megnéztem közelebbről a szerkezetet, nem ezt a részt, hanem az ácsolatot, ha
lehet egyáltalán így nevezni. Masszív gerendákból van, de a csomópontokon a
megfelelő szögek irányából érkező gerendák fogadására alkalmas, elég bonyolult
acélszerkezet van. Nagyon profinak tűnt elsőre, csak azért nem fotóztam le, mert
öreg este volt.

Aztán egy másik alkalommal arra járva éppen hintáztak rajta. Hát az úgy
recsegett-ropogott, hogy még 50 méterről is zavaró volt. El nem tudom képzelni,
mi volt elkúrva. Lehet, hogy amikor meghúzták a csavarokat, még nem voltak
kiszáradva a fák, fene tudja.

Az egészből azt akartam csak kihozni, hogy átgondoltan kell bármiféle
csavarozást megoldani, mert lehet, hogy ugyanez áll elő. Kis szél, és mindenféle
hangokat ad az egész hóbelevanc, akár aludni se lehet benne.

Egyszer régen sikerült teljesen hangtalan szerkezetet csinálnom: lépcsőfokok a
falba betonozva, ezek szabad végébe korlátfák kerültek, felül a korlát. Minden
ponton eporapiddal ragasztottam asszem 20mm átmérőjű stiftek felhasználásával.
Az összekötés előtt az egyes lépcsőfokok félelmetesen lehajlottak rálépésre,
utána teljesen merevnek tűntek, és hangtalanok voltak a használat során.