[Epitesz-barkacs] Vízszint kimérése

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2016. Aug. 10., Sze, 10:41:06 CEST

Gábor Auth wrote:

> Szeretnék a falra körbe mindenhol és mindenhova húzni egy vonalat,
> ami a vízszintet jelentené a teljes házban. Milyen módszerekkel
> lehetne viszonylag pontosan (mondjuk 2-3 milliméter pontossággal a 10
> x 16 méteres területen) kimérni a ház összes belső falán egy közös
> vízszintet?

A régi módszer a slagvízmérték. Buborékmentes víz, slag, a végein vagy erre való
üveg (vagy műanyag) csőféle beosztással, vagy simán üvegcső.

Ma már vannak olyan lézeres micsodák, amiket beállítasz a helyiség közepébe, és
körbe rávilágítja a helyiség falára a szintvonalat. Nem tudom, lehet-e
kölcsönözni.

A vonalat régen produkálták a kőművesek, hogy koromba (vagy effélébe)
belehempergettek egy spárgát, a falra slagvízmértékkel feljelölték a sarkok
közelében a vizszintest, óvatosan kihúzták ezt a spárgát, aztán megpengették.
Persze sziszifuszi munkáva lehet léccel is, mint vonalzóval, meg ceruzával.

A slagvízmérték előnye, hogy két olyan helyen is lehet vele átjelölni, amik
között nincs optikai kapcsolat, szóval nem lehet látni egyik helyiségből a
másikba. Két ember azért kelleni fog hozzá.

A sík betonozást régen úgy csináltam, hogy leraktam két adag betont mondjuk a
kezdő helyen 2 sarok közelébe, ezek magasságát a vonalhoz igazítottam. Meg még
közéjük is annyit, hogy a betonozáskor használt deszkával átérjem. Aztán a
haladási irányban is először mondjuk csak 1-1-et ugyanígy. A haladási irányban
kitöltöm betonnal ezeknek a kupacoknak a közét, és a deszkával ezeknek a
csíkoknak a tetejét szintre húzom.

Ezután lehet betonozni, mindig ezekhez igazodva húzom le a beton felületét.

Ma már géppel persze vannak ezerszer precízebb módszerek, de nem tudom, ez
mennyire hozzáférhető.