[Epitesz-barkacs] Főfal bontás ablak alatt

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2016. Júl. 24., V, 14:25:48 CEST

Pataki István wrote:
> Ehhez képest a sógoromat 20 éve majdnem agyoncsapta a fal, ami egy
> talán 80 széles kiszedett régi ablak fölött maradt.

Jó, akkor bizony meg kell nézni, van-e áthidaló tényleg.
Az a ház marha régi lehetett, nemde?

Ismerősnél történt, hogy tömör mészkőfalba ablakot kellett csinálni. Úgy volt
kitalálva, hogy előbb kivésik az áthidaló helyének a felét, belebetonoznak vagy
belehelyeznek egy áthidalót, aztán amikor ez már teherhordó, akkor a másik felét
is megcsinálják.

Ehhez képest minden további nélkül a seggfejek kibontották a falat a megfelelő
szélességben, és szerencséjük volt a felette lévő faldarab megtartotta magát. Jó
nagy mészkövekből volt, és valami földszerű anyag volt közte, szóval nem malter.

Amikor megláttam, szinte leizzadtam. Akár össze is dőlhetett volna a fél ház,
mert ez a fal hordta a födémet is, és a tetőt is. Az a fajta, aminél szarufa
méretű fák mentek keresztbe, alul-felül deszkázat, ráhordva valami huszoncenti
vastag agyagos földszerűség. Az egész statikailag úgy nézett ki, hogy ezeknek a
fáknak a túlnyúlására támaszkodott a tető, így a fák nulla nyomatékú része nem a
fal felett volt, hanem beljebb. Na de a falra ható terhelés elég nagy lehetett,
de ezeket a f-kalapokat nem zavarta.