[Epitesz-barkacs] farol villanyra atallas

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2016. Jún. 30., Cs, 22:19:53 CEST

Beka wrote:

> Délután kapirgásztam a kertben, és rákérdeztem attól a nőtől
> a villanyszámlájára, aki a tetőtérben lakik. Az mondjuk igaz, hogy
> az ő lakása valamivel kisebb, mint az enyém, ellenben ő
> a tetőtérben lakik, ami körben hideg (nincs mellette másik lakás),
> és még a tűzhelye is villany. Hőtárolós villanykályhával fűt, 17.000
> körül van a havi számlája, ami éves szinten 204.000 forint. Persze

Az egész jó, de tudnod kell, hogy a hőtárolós kályha éjszakai áramról (mai
terminológia szerint különmért) jár. Nappaliról asszem kb a duplája lenne, de
meg kéne nézni az eltérést.

Aztán lehet, hogy ő hidegebbel is megelégszik.
Van még egy gondolatom. Ha alatta laktok, és eddig cserépkályhával fűtöttetek,
annak az a jellemzője, hogy nem az ablak alatt keletkezik a hő. Vagyis a
plafonnál valszeg jóval melegebb van, de abból ti nem, ő annál inkább profitál,
egyfajta padlófűtés a ti fűtésetek neki. Sőt, ha a kémény is nála halad valahol
át, az se hideg, az is olyan, mintha egy lájtosabb kályha üzemelne nála.

Ha nem felettetek lakik, hanem másvalaki felett, akkor nem jár rosszul (nem ő
jár rosszul).

Ha hőtárolós kályhára térnétek át, az lent fújja a meleget, egyáltalán, keveri a
levegőt, lent-fent egyforma lenne a hőfok, ez rögtön egy jókora megtakarítást
jelent. Na de baromi nehéz egy ilyen kályha, lehet, hogy statikust meg kellene
kérdezni, hova lehet rakni. Tonnás is lehet, de többszáz kiló mindenképpen. A
teljesítmény-igénye meg jó nagy, mert ugye a napi hőt a nap harmadában (8 órán
belül) kell begyűjtenie. Ez általában úgy oszlik meg, hogy éjjel 1 és reggel 8
között van egybe 7 óra, aztán du 5 és 6 között még egy óra. A kezdés
mindkettőnél 8 perccel korábbi az egész órához képest. (Aztán lehet, hogy van
sok más vezérlési ciklus is, én azt írtam le, ami nálam mérhető.)

> Másik kérdésem: Ha a cserépkályhám felülete hat négyzetméter,
> akkor hány wattnyi elektromos fűtőértékre van szükgem ahhoz,
> hogy a kályha felülete 1 fokkal melegebb legyen a környezeténél?
> Vagyis fokonként hány wattra van szükség?

kb 10W/m2-től lesz a függőleges felület 1 fokkal melegebb.
Gondolom van egy tapasztalatod, milyen melegnek kell lennie a kályhának, ebből
ki is jön kb a teljesítmény-igény. Lehet, hogy még létezik vagy beszerezhető az
a cserépkályha tűztérbe az ajtó helyére építhető villamos fűtőtest, sőt, az se
lepne meg, ha lent a pinyóban a szétszedésre váró holmik között lenne ilyened.
:-)

Ha ilyennel kísérleteznél, valamivel le kéne zárni a kémény nyílását, különben
ott kóvályog ki a hő jelentős része.