[Epitesz-barkacs] garázskapu hajtás
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
2017. Dec. 5., K, 07:58:23 UTC
> Ti hogyan oldanátok meg?
Jó régi fogalom a villamos tengely. Régen ez 2 csúszógyűrűs aszinkron motorból
állt, amiknek a csúszógyűrűi össze voltak kötve, és le voltak terhelve. Ma
valszeg bldc motorral (némi belepiszkálás után), vagy léptetőmotorral lehetne
hasonlót csinálni. Az viszont lényeges lenne, hogy ne legyen a motornak fesz
nélkül számottevő ellenállása a forgatással szemben. Az aszinkron motor ezt
tudja, hirtelen nem tudom, mi tudná még, valszeg a bldc is. Megfelelő, nem
önzáró áttétel esetén nem kell a hajtást szétkapcsolni, csak nem önzáró kéne
legyen az áttétel, tehát nem lehet benne csigahajtás.
A két motornak jó nagy nyomatékúnak és lassúnak kéne lennie. A régi módon működő
talán létezik, de meglepne, tehát sokpólusú csúszógyűrűs aszinkron motor. De
hogy bldc-ben létezik, arra a nyakam rá merném tenni. Mármint lassú, nagy
nyomatékú. Ha nem könnyű a belepiszkálás, szép feladat lehet inkrementális
cuccost rászerkeszteni, és okossággal biztosítani a szöghelyes együttfutást. A
nagy nyomaték és kis fordulatszám biztosítja, hogy fesz nélkül ne akarjon
ellenállni a kézi mozgatásnak. Végső soron valami jóféle kefés motor is
megfelelne, de ekkor már tényleg kicsi áttétel kéne, mert annak jelentős a
surlódása a kefék miatt. Bár fene tudja, lehet, hogy ebből is létezik jóféle.
Léptetőmotor esetén pedig lehetne szünetmentes a táp. Ezesetben csak akkor van
baj, ha elromlik. Na de ha a mosógép elromlik, az se örömünnep. Lehet, hogy erre
az esetre valami szerszámos oldás kell, de az is lehet, hogy egyáltalán nem nagy
probléma a hajtást mechanikailag feloldani. Vagy olyan léptetőmotor is van, amit
nem lenne betojás forgatni?
hjozsi
További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról