[Epitesz-barkacs] Hővisszanyerő szellőztető ötlet

Gábor Auth auth.gabor at gmail.com
2017. Nov. 20., H, 14:43:12 UTC

Hi,

On Mon, Nov 20, 2017 at 3:19 PM Pataki István <pataki.istvan at freemail.hu>
wrote:

> Valami biztosan nem passzol, mert egy időben az egyik fele csak hűl,
> másik fele csak melegszik.

Elolvastad végig? :)

Aztán ha összeérnek a hőmérsékletek (hőtartalmak?), akkor csere.

Kettő cső van. Mind a kettő csőben lesz egy gradiens a belső és a külső
hőmérséklettel, tehát például a felső csőben legyen 25 méter kavics, a cső
elején 25 fokosak a kavicsok, a cső végén 0 fokosak és ez az átmenet
folyamatos. Az alsó csőben ugyanez a helyzet, tekintsük ezt kiinduló
állapotnak.

Ha a felső csőben elkezded kifelé nyomni az elhasznált levegőt, akkor a
kavicsokkal érintkező levegő átadja az energiáját a kavicsoknak, így a
gradiens eltolódik, mondjuk az első egy méteren végig 25 fokosak lesznek a
kavicsok és a cső végén 1 fokos levegő fog kijönni.

Az alsó csőben ezzel egy időben a másik irányba tolódik el a gradiens, mert
a kívülről szívott 0 fokos levegő lehűti a kavicsokat, szóval ott a cső
külső végén lesz egy méter hosszon 0 fokos kavics, a belső térhez
csatlakozó végén meg 24 fokos levegő jön be.

Na, ilyenkor ha megfordítod a levegő áramlási irányát, akkor az lesz, hogy
az alsó csövön az egy fokkal lehűlt és eltolódott gradienst elkezded
felmelegíteni, a cső végén ugye van egy méter 0 fokos kavics, ezért kifelé
egy darabig 0 fokos levegő fog áramlani. A másik csőben melegebb a
gradiens, az hűlni fog, annak a belső végén van egy méter 25 fokos kavics,
ami miatt a beltérbe 25 fokos levegő fog kerülni.

És amikor a gradiens kellően eltolódott, akkor ismét cseréled az irányt.

Külön bónusz, hogy a kavicsokon kicsapódó pára a levegő irányának
megfordításával visszakerül a légtérbe, nem szárad ki a beltér levegője,
illetve ezzel a párában lévő entalpia is visszacserélésre kerül, ami elég
nagy hőmennyiség... :)

> Az ellenáramúban nem a hőtárolás a lényeg, hanem a közvetlen hőátadás.

Ez nem ellenáramú, hanem hőkapacitás alapú. Közben kiderült, hogy vannak
ilyenek kicsiben... :)

http://www.marley.hu/hu/termekek/szellozestechnika/friss_levegos_hocserelo/mukoedes/index.htm

Na, ez, amit írtam gyakorlatilag ugyanez, csak nem kerámia van benne, hanem
mosott és osztályozott kavics. Valahol van egy optimum, amikor a
hőkapacitás és a légellenállás vonal metszi egymást, ezt kellene
megtalálnom.

Bye,
Auth Gábor