[Epitesz-barkacs] Hűtőkompresszor

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2018. Ápr. 16., H, 16:24:30 UTC

Nekem volt ilyen kompresszorom, nem sokat használtam, de nem is hinném, hogy
lehet belőle hosszú használatra való gépet csinálni. Aztán lehet, hogy nincs
igazam.
Indok: úgy működik a hűtőben, hogy lent az alján van az olaj, ami össze van
keveredve a töltettel ugye. Ez a vákuumtér is egyben, és amikor megy a kis
dugattyús kompresszor, itt forr az anyag, közben valszeg habzik az olajtól, és
ezt szipákolja be. Így működik a kenése. Megy tovább is ezért valamennyi
körbe-körbe, de annyi nem, hogy a dugattyú folyadékütést kapjon.

Na most, ha levegőt kell összenyomnia, akkor sosem fog az aljára tett kenőanyag
felhabzani, nem fog a középtájon rugókon lógó kompresszor rész kenést kapni
sehogyse, ergo előbb-utóbb beáll, vagy nem tudom, hogy megy majd tönkre kenés
nélkül, és arra sincs ötletem, hogyan lehetne megoldani a kenését máshogy, mint
felhabzós olajjal.

Vannak dugattyús gépek, pl járműmotorok, amikben a kenést vagy a hajtórúd olajba
verdesése oldja meg úgy, hogy felszóródik a henger falára az olaj, meg van, ahol
kényszeráramlású az olaj, és megfelelő utakon eljut minden olyan helyre, ahol
elengedhetetlen a kenés (autóknál ez a legfőbb módi asszem). A
hűtőkompresszorban semmi ilyen nincs, és a hajtórud se tud belelógni az olajba.

Mivel úgyis levegőhöz kell, esetleg egyet szét lehet vágni, megnézni a
szerkezetét, lehet-e valamit kitalálni, hogy mégis kapjon kenést.
Összehegeszteni nem gond, meg nem is biztos, hogy hegesztéssel kell összerakni.
A vákuum nem olyan nagy dolog, állítom, hogy még szigszalaggal összeragasztva is
menne. :-) Főleg, hogy légkompresszor üzemmódban ez a tér mindig légköri
nyomáson van, szóval akár nyitott is lehet. A nyomó oldalon vékony, hajlékony
csővel megy az összenyomott töltet (gáz) a kimenő csonkhoz. Így ki lehetne
alakítani belül egy olyan elrendezést, hogy ez a szóróolajozás mégis létrejöjjön
valahogy. Vágtam már szét kompresszort, de nem emléxem a kis szerkezet
kinézetére sajnos. Talán a neten lehet képet találni róla. Még az se ugrik be,
hogy a motor meg a kompresszor hogy néz ki egymáshoz rendelve.

hjozsi