[Epitesz-barkacs] magasnyomású mosó - kommutátor

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2019. Aug. 12., H, 09:51:56 UTC

Vajk Fekete wrote:
> voltam tekercselonel.
>
> attol szakad szet a kommutator, hogy elfordul a forgoresz a tengelyen.
>
> mert nagyon nagy az indulo nyomatek es gyakori az indulas, ki-be
> kapcsolas.

Viszonylag egyszerűen lehetne lágyindító áramkört elkövetni. Több lehetőség is
van.
Az egyik, amit a nagyflexekben alkalmaznak, eleve sorba van kötve egy
ellenállás, ami korlátozza az áramot.
A másik lehetőség, hogy bekapcs ellenálláson át, amit időrelével vezérelt
mágneskapcsoló, mackósabb relé áthidal pártized másodperc múlva. Vagy maga az
időrelé is bírja már az áramot.

Van még egy olyan megoldás, amire kontkrét tippem nincs: hőfokfüggő ellenállás,
amit felmelegít az üzemi áram, ettől lemegy az ohm, de amíg hideg, addig lágyan
indul a cucc.

Én az ellenállás-időrelé módit próbálnám megvalósítani. De az is jó lehet, ha
simán csak egy bazi hosszú hosszabbítón át van csak használva, aminek már van
akkora ellenállása, hogy nem olyan bika az elindulás, feltéve, hogy még ekkor is
megfelelően működik.