[Epitesz-barkacs] Fa növekedésének megállítása

Horváth Zsolt hozso_001 at freemail.hu
2019. Sze. 20., P, 13:02:40 UTC

  Sziasztok!

  Meg kellene állítanom egy fa további növekedését... (egy diófáról van szó egyébként). Emlékszem, hogy gyerekkoromban apámék a hegyi birtokon ebből a célból levágták a fa legfelső ágainak a végét. Úgy emlékszem, valahol azt olvastam, hogy a bonsai "technológiának" is ez az egyik sarkalatos pontja. Viszont az nem tiszta nekem, hogy melyik ágat kell visszavágni és pontosan hol?

  Úgy értem, hogy a fa törzse Y alakban szétágazik egyszer mondjuk kb. 3m magasan. Onnan oldalra nő egy vastag, szimpla (vagy annak tűnő) vastag ág. Az Y másik fele inkább felfelé nő és megint csak egy Y-ban kettéágazik. Ennek mindkét fele kb. az ég felé tör...  tehát nem tudom, hogy melyiket és kb. milyen messze (vagy milyen vastagságú részénél) kellene levágnom?

  Vagy ez a módi csak egy tévhit és simán tovább fog nőni? (Akkor pedig simán minden x m-nél magasabbra nyúló részét csonkítsam meg?)

  Bónusz kérdés: nemrég hallottam valakitől, hogy "idén furcsa a dió". Kérdem: mitől furcsa? Válasz: amikor lehullik a héja nem zöld, hanem fekete színű és össze van töpörödve...
  Nos, az én fámról hulló diók is ilyen fekete, töpörödött kinézetűek. Ettől még fogyasztható?
  (Gyerekkoromból én is úgy emlékszem, hogy lehullás után is még zöld volt a héja és ki lehetett belőle taposni a diót. De erre rá van nagyon tapadva az elfeketedett héj.)

    Üdv.: Horváth Zsolt