<html><head><style type="text/css"><!-- DIV {margin:0px;} --></style></head><body><div style="font-family:times new roman, new york, times, serif;font-size:12pt"><div>nehany kiegeszites a faipari elszivo tuning-hoz:<br>&nbsp;- a gyari cuccban neha olyan egyszeru a lapatkerek, hogy egy korong, es rajta 4db sugariranyu lapat es kesz.<br>&nbsp;- nincsenek preciz illesztesek, mert a forgacs, vagy akar fakocka kereszulmehet az elszivon!<br>&nbsp;- en felnek barkacsolni. 2800/perc*30cm atmero az kb 2800m/perc, azaz kb 45m/sec, azaz bo 150km/h<br><br>vajk<br></div><div style="font-family: times new roman,new york,times,serif; font-size: 12pt;"><br><div style="font-family: arial,helvetica,sans-serif; font-size: 10pt;">----- Original Message ----<br>From: jhidvegi &lt;jhidvegi@gmail.com&gt;<br>To: Amatőr építészek és barkácsolók klubja &lt;epitesz@lists.javaforum.hu&gt;<br>Sent: Monday, 6 October, 2008 12:48:07<br>Subject: Re: [Epitesz-barkacs]
 sorbakötött szivattyúk?<br><br>vajk fekete wrote:<br>&gt; a faipari elszivok pont a forditottjai a porszivonak! hatalmas<br>&gt; legszallitas, kicsi vakuum. egyetlen 25-30cm atmeroju lapatkerek van<br>&gt; benne, ami 2800-as fordulaton megy. nem a vakuum erejevel szivja ki a<br>&gt; port, hanem barominagy huzatot csinal, es a levego magaval viszi a<br>&gt; forgacsot.<br><br>Itt látok egy rejtett lehetőséget: ha a fordulatszám az aszinkron motor <br>által adott, akkor a szívónyomást az átmérővel lehet fokozni, meg a <br>centrifugált úthosszal (kis- és nagysugár közti távolság), egyáltalán a <br>kerékátmérővel, valamint a lapátok irányával.<br><br>Ugye jó esetben a lapátok nem simán radiálisan állnak, hanem annak <br>megfelelően, hogy kifelé nőne a keresztmetszet, elhajlítják, hogy ne <br>nőjön. Ha előrefelé hajlik, tehát forgásirányba, akkor a kilépő levegőnek <br>lesz plusz tangenciális irányú
 sebessége. Ez a módszer úgy tudom, hogy <br>csökkenti a szívónyomást, de növeli a légszállítást.<br><br>Fordított esetben, amikor hátrafelé hajlik, akkor csökken a levegő <br>tangenciális sebessége kilépéskor, tehát kisebb, mint a kerék pereméé, <br>csökken a légszállítás, nő a szívónyomás.<br><br>(Azért ezekre nagyesküt nem tennék. Csak az látszik, hogy a nem nagy <br>fordulatszám is tesz lehetővé akkora nyomást, hogy ihaj, csak a méretek <br>lesznek olyanok, amik nem használhatók mobil porszívókban. Na de ha <br>letelepített gépről van szó, ez nem okozhat problémát.)<br><br>Hirtelen kiszámoltam, hogy ha van egy olyan kerék, aminek a lapátjainál a <br>sugár belül 10 centi, kívül meg 30, a fordulatszám 2800, ez kb 4000Pa <br>nyomást tudhat.<br><br>Volna rá fogadásom, hogy készen is lehet ilyesmit, sőt, még nagyobb <br>szívónyomású centrifugál gépeket is kapni. Viszont ezek ára
 annak felel <br>meg, hogy az ipar használ ilyet, szóval akármilyen egyszerű is, biztos <br>könyékig kell a zsebbe nyúlni. De ha kisebbet veszünk, aminek megvan a <br>légszállítása, csak kicsi a nyomása, abból sorbakötve 2-t, már lehet, hogy <br>jó.<br><br>Ja, a terhelés. Egyszer hoztak hozzám egy ilyet, hogy biztos zárlatos a <br>motorja, mert iszonyúan melegszik. Pedig működött a kiszerelés előtt is <br>abban a nagykonyhában, ahonnan való. Bekapcsolom, nézegetem, tényleg <br>marhára melegszik.<br><br>Aztán rájöttem, hogy ha fojtom a bemenetét egy darab lemezzel, följebb tud <br>pörögni, mingyá nem melegedett annyira. Szóval a légcsatorna ellenállása <br>bele volt számolva. Ha tök szabadon áramolhatott a levegő, akkor <br>túlságosan leterhelődött. Vagyis, ha sorbakötök kettőt, följebb megy a <br>fordulatszám.<br><br>A porszívónál más picit az ábra a motorra nézve. Ha túlságosan felengedjük
 <br>a fordulatszámot, a kommutátoron körtűz jöhet létre. Én már próbáltam <br>fesznövelést körfűrész gépen, és ha dolgozott, akkor jó volt, de ha üresen <br>pörgött, körtűz közelében volt a kommutátora. Ilyenkor tesz jó szolgálatot <br>az IxR kompenzáció vagy a fordulatszám szabályozó. Nem engedi, hogy <br>üresben felpörögjön a gép. <br><br>_______________________________________________<br>Epitesz mailing list<br><a ymailto="mailto:Epitesz@lists.javaforum.hu" href="mailto:Epitesz@lists.javaforum.hu">Epitesz@lists.javaforum.hu</a><br><a href="http://lists.javaforum.hu/mailman/listinfo/epitesz" target="_blank">http://lists.javaforum.hu/mailman/listinfo/epitesz</a><br></div></div></div><br>



      </body></html>