<html><head><style type="text/css"><!-- DIV {margin:0px;} --></style></head><body><div style="font-family:times new roman,new york,times,serif;font-size:12pt"><div>arrol, hogy a bringas miert csinalja maskeppen mint a motoros mar gondolkoztunk bringasokkal sokat.<br><br>kb az jott ki, hogy a bringakerek keskeny, es mindenkeppen kell a nagy fuggoleges ero, ami odanyomja az uthoz, kulonben nincs tapadas. tehat ha bedontom, akkor csokkentem a fuggoleges komponenst, es emiatt csokken a tapadas, ami a vizszintes ellenerot adja. azert ulok ki a kerek erintkezesi pontja fole (kb), hogy annak ellenere hogy a gep dontve van es az ero kozel megy a tengelyhez, (ami kell az egyensulhoz ahogy irtad) legyen jelentos leszorito ero.<br><br>vajk<br></div><div style="font-family: times new roman,new york,times,serif; font-size: 12pt;"><br><div style="font-family: arial,helvetica,sans-serif; font-size: 10pt;"><font size="2" face="Tahoma"><hr size="1"><b><span
 style="font-weight: bold;">From:</span></b> Hofferek Attila &lt;hofi@soka.co.hu&gt;<br><b><span style="font-weight: bold;">To:</span></b> Amatőr építészek és barkácsolók klubja &lt;epitesz@lists.javaforum.hu&gt;<br><b><span style="font-weight: bold;">Sent:</span></b> Thursday, 4 June, 2009 14:48:19<br><b><span style="font-weight: bold;">Subject:</span></b> Re: [Epitesz-barkacs] trike<br></font><br>jhidvegi írta:<br>&gt; Nem. A kerékpár jobbra dől, az ámbér meg a bal oldalán kilóg, a tömegközéppontból a kerék nyomvonalára húzott egyenes merőleges az útra, szóval nem dől semerre. (Kanyarban meg igen, ott szokásos a móka, ott meg a centrifugális erő és a súlyerő eredője mutat a tömegközéppontból a kerekek tapadási pontjait összekötő egyenes felé.)<br>&gt; <br>&gt; Motorversenyzők azért ülnek ki, hogy a motor ne legyen annyira bedöntve, ezzel a kerék futófelülete érintkezzen az úttal, ne a felni közeli
 rész. <br><br>Akkor a kerekparosok miert csinaljak azt, hogy aszongya "van pl olyan technika is, hogy a bringat dontod befele, de kiulsz a kulso oldalra a gep melle (Vajk)" ? Igy meginkabb a felnihez kozeli resz eritkezik a talajjal. Felteve hogy a ,,kulseje'' meg ,,belseje'' az a kanyar kulseje es belseje.<br><br>&gt; Megtehetnék, hogy ők függőlegesen maradnak, és lefektetik a gépet, de ekkor már a gépnek szinte vizszintesen kéne feküdnie. Nem lenne a keréknek módja az úttal érintkeznie. :-)<br><br>A felso mondat nem ezt jelenti? Kiul a kanyar kulseje fele, es a bringat igy meg beljebb kell dontenie.<br><br>&gt; Ez van, nulla vastagságú guminál. Viszont, ha véges a gumi vastagsága, akkor nem a kerék szimmetriasíkjában fog az úttal kontaktálni, hanem pl 2 centivel kijjebb, vagy egy versenymotornál akár 6-8 centivel is kijjebb. Ergo lesz előre vagy hátra irányú nyomatékvektor, és ha van a keréknek egy kis tengelykéje,
 ami a két végén van csapágyazva, azokra nem egyforma erő hat.<br><br>Szerintem a tengely ket csapagyara egyforma nagysagu, csak ellentetes iranyu ero hat.<br><br>&gt; A kereket akarja a síkjából kiforgatni. A tapadási ponton képződő erő <br><br>De akkor ez nem nyomatek, mert az forgatna is, ez csak ero. Van egy ellenereje is, ha nem lenne, akkor volna nyomatek, es forogna a rendszer egyenletesen gyorsulo forgassal, amig meg nem szunik a nyomatek (az egyeb ellenallasoktol eltekintve)<br><br>&gt; persz át fog menni továbbra is az egész hóbelevanc (emberrel együtt) súlypontján. A kereket meg azért akarja kiforgatni, mert a kis tengelykéjének nem a közepén megy át az erő hatásvonala.<br><br>Ezt ertem, tiszta sor.<br>_______________________________________________<br>Epitesz mailing list<br><a ymailto="mailto:Epitesz@lists.javaforum.hu" href="mailto:Epitesz@lists.javaforum.hu">Epitesz@lists.javaforum.hu</a><br><a
 href="http://lists.javaforum.hu/mailman/listinfo/epitesz" target="_blank">http://lists.javaforum.hu/mailman/listinfo/epitesz</a><br></div></div></div><br>


      </body></html>