<html><head><style type="text/css"><!-- DIV {margin:0px;} --></style></head><body><div style="font-family:'times new roman', 'new york', times, serif;font-size:12pt"><div>lattam olyan szimulaciokat, hogy terem, benne emberek sokan, egy darab nem tul szeles ajto. egyszerre mindenki elindul az ajto fele, es probal kijutni. akik oldalt kerulnek az ajtohoz (az ajtofelfahoz), azokat a falnak fogjak nyomni.</div><div><br></div><div>ha az ajtoval szemben kozepre tettek egy oszlopot, es kozeprol nem lehetett kimenni, hanem az oszlopot kerulni kellett valamerrol, akkor sokkal kisebb volt az atlagos nyomas, es hamarabb is urult ki a terem.</div><div><br></div><div>vajk</div><div style="font-family:times new roman, new york, times, serif;font-size:12pt"><br><div style="font-family:arial, helvetica, sans-serif;font-size:10pt"><font size="2" face="Tahoma"><hr size="1"><b><span style="font-weight: bold;">From:</span></b> jhidvegi &lt;jhidvegi@gmail.com&gt;<br><b><span
 style="font-weight: bold;">To:</span></b> Amatőr építészek és barkácsolók klubja &lt;epitesz@lists.javaforum.hu&gt;<br><b><span style="font-weight: bold;">Sent:</span></b> Mon, 17 January, 2011 8:11:06<br><b><span style="font-weight: bold;">Subject:</span></b> Re: [Epitesz-barkacs] 3 lany halala<br></font><br>Az imént hallottam egy olyan riportot, amiben egy pont ilyen témában szakember fizikust szólaltattak meg. Pont ugyanazokat mondta el, amikről már volt szó,<br><br>Olyasmit regélt, hogy teljesen mindegy, milyen okból elég, ha néhány ember határozottan elindul valamilyen irányban. Ez akár irracionális ok is lehet. Ilyen tömegben az információhiány alavető jellemző szokott lenni. Meglátják az emberek a célirányosan meginduló akár 5-10 embert, és azon az alapon, hogy ők biztos tudnak valamit, ösztönösen ugyanarra kezd mozogni másodperceken belül akár többszáz ember is.<br><br>Innen jön az a probléma, ha ez
 az irány pl a kijárat, és annak az átbocsátóképessége nem túl nagy, akkor egy-két ember elesése is már előállíthatja a problémát. Helyi szűkületet teremt, ami mellett már ugyanúgy képtelen elmenni a tömeg, és mivel az elől lévők látják, hogy nincs baj, ők ki tudnának normálisan menni, de a hátulról jövők nagy nyomása ezt eleve akadályozza. Az elesők miatti szűkületben fellépő torlódásban emberek esnek egymásra. Aszonta, hogy 5-6 ember egymásra esésekor már akkora nyomás lehet az alul lévőkön, hogy fulladásos halál következhet be. Modellezték is a dolgot ezzel foglalkozó kutatók.<br><br>Amikor a riporter rákérdezett arra, hogy van-e megoldás, olyasmit mondott, hogy a tömeget akadályokkal visszább fékezni lehet - paradox módon.<br><br>Innentől én: Ha tehát lennének hirtelen odakerülő mesterséges akadályok, amik a hátulról jövők nyomását mérsékelni tudják, akkor az elől
 lévők sokkal gördülékenyebben tudnának kijutni.<br><br>Szóval nekem úgy tűnik, hogy a dolog mégiscsak építészeti kérdés, de nem abban az értelemben, hogy ha történik valami, akkor felelősöket kell keresni, hanem hogy az események kapcsán az építészek folyamatosan tanulhatnak, és alkalmazhatnak akár dinamikus megoldásokat is. Egy hülye ötlet: ha van egy nagy tér egy bejárat előtt, vagy van egy hosszabb odavezető út (lépcsőház, mittudomén), akkor meg lehetne csinálni, hogy a padlóból lassan kiemelkednek oszlopszerű tünemények, felfúvódó akármik, amiket meg kell kerülni... Ha elég sok ilyen szűkület keletkezik hirtelen mindenütt, ahol a tömeg mozogni akarhat, akkor sok kisebb lokális nyomás jön létre, ami nem tud veszélyes mértékűre növekedni, és kellően lefékezi azt a tömeget, ami a kijáratnál létrejönne, ha minden akadály nélkül nyomódik előre a tömeg.<br><br>Ugyanígy nem kell
 felelősségre vonni valakit, aki először tervezett olyan hidat, ami beleng erős szélben. Lehet, hogy akkor még nem ismerték ezt a jelenséget. Aki ma tervezne ilyet, azt már felelőséggre lehetne vonni. De nem akkor, amikor sokan meghalnak, hanem amikor a vizsgálatok még az átadás előtt erre rámutatnak.<br><br>Vagyis: ha ebben a west-balkán épületében nem megfelelők a viszonyok, miután már ismertek voltak netán a jelenségek, akkor azok, akik anno engedélyezték, hogy szórakozóhelyként funkcionáljon ez az egész objektum, és már akkor ismertek voltak ezek a jelenségek, azokat is felelősségre lehetne vonni, amiért ezeket a fent emlegetett akadályokat, tömegfékező elemeket nem látván engedélyezték a működést.<br><br>Az egy baromság, hogy a befogadóképességet a racionáisnak a tizedére, századára korlátozva engedélyezik azért, mert "abból baj nem lehet", aztán a szokások (racionális alapon) ezt
 messze felülmúlják. Ilyen alapon a távvezetékeket is lehetne alacsonyra tenni, és előírni, hogy csak kúszva szabad alattuk közlekedni, és ha valaki mégis feláll, és a karját is felnyújtja, ezért halálos áramütést kap, azt megvádolni, hogy nem tartotta be a szabályokat, vagy a forgalomirányító túl magas embereket engedett a távvezetékek alá, tehát le lehet sittelni. Pedig a racionális az, hogy az emberek állva fognak közlekedni, és nem lehet kizárni, hogy felemelik a kezüket bármiért is.<br><br>Mitagadás, nagyon rühellem a hatóságok hozzáállását ezekhez a dolgokhoz. Mindig az előírások, a kiafelelős a téma ahelyett, hogy egy-egy ilyen esetből okulva a megoldások felé mennének. Most is az hangzik el, hogy nagy erőkkel nekiugranak az összes szórakozóhely megfingatásának, szarrá ellenőrzésének. Pl az A38-on lehet, hogy hosszú ideig nem lesz rendezvény (szerintem persze).<br><br>hjozsi
 <br>_______________________________________________<br>Epitesz mailing list<br><a ymailto="mailto:Epitesz@lists.javaforum.hu" href="mailto:Epitesz@lists.javaforum.hu">Epitesz@lists.javaforum.hu</a><br><a href="http://lists.javaforum.hu/mailman/listinfo/epitesz" target="_blank">http://lists.javaforum.hu/mailman/listinfo/epitesz</a><br></div></div><div style="position:fixed"></div>


</div><br>



      </body></html>