<div dir="ltr">Szia,<div><br></div><div>Rengeteg ponton lenne hozzafuzni valom, de nem tudom osszerakni. Olvasom, es benyogeseket jegyzetelek kozben.</div><div><br></div><div><div><br></div><div>Aram tulkinalat: </div><div>
 - a nemetek szarra toltak a nap es szeleromuveket, mikozben meg nem allitottak le a nukijaikat. raadasul szenes eromuveket is epitenek aktualisan, azok is sorban keszulnek el. ettol van a tulkinalat. ha leallitjak az atomeromuveiket, netan beindul a gazdasaguk es elkezd aramot fogyasztani, egybol nem lesz ekkora tulkinalat</div>
<div><br></div><div>Haztartasok leszoktatasa a gazrol: </div><div> - nem rossz otlet. De az ipar is hatalmas, ha nem nagyobb felhasznalo. Es ott technologiailag nem egyszeru a valtas. Tegla, uveg, acel es minden hasonlo cucc gazzal megy. </div>
<div> - a hoszivattyu hangos vagy nagy a teruletigenye. csaladi hazas kornyeken sem mindenutt realis, picit is surubben lakott helyeken meg total alkalmatlan a gaz kivaltasara. lakossagi futesben a korrekt megoldas a tavfutes es tombfutes lenne, de azt tortenelmi okokbol utaljuk.</div>
<div> - halozati kapacitas fejlesztese es az atfolyos vizmelegites helyett most az irany eppen a tarolos vizmelegites es a kozpontilag vezerelt okos fogyasztas. a terhelesi csucsokat, amik az elosztohalozat es a termeles csucskapacitas igenyet noveli megprobaljuk reszletesen utemezett fogyasztassal ellapitani. akar direkt vezerlessel, akar csak folyamatosan valtozo aramarral es az alapjan autonom donteshozo helyi intelligenciaval. bedugom a kocsit a konnektorba, es nem elkezd azonnal tolteni, hanem megmondom  hogy reggel 7-re legyen tele. es o majd tudja mikor olcso az aram, es akkor tolti amikor legolcsobb de 7-re kesz lesz.</div>
<div> - a klimak okozta fogyasztast egesz jol kezeli a napelemek betaplalasa. raadasul a napelem elosztott modon, sokezer helyen taplal be, nemhogy nem kell hozza halozati kapacitast fejleszteni, de meg csokkenti is a halozat terheleset.</div>
<div> - a futes napelemmel teljesen almas. nem az a gond hogy ejjel kell futeni, hanem hogy telen kb egyaltalan nem sut a nap. nappal sem. rovid is a nappal, es sok a felho.</div><div> </div><div><br></div><div>Paks:</div>
<div> - a mostani blokkok helyett kell masik</div><div> - tobb kisebb blokk elonyosebb lenne nagyon sok szempontbol</div><div> - nem latszik, hogy mik lesznek azok az eromuvek, amik a csucsot szolgaljak ki. amik gyorsak, kiegeszitik a nap/szel eromuveket es reagalnak a napon beluli ingadozasra. mostanaban ilyeneket csak gazosakat!!! epitettek nalunk, de azok sem uzemelnek, mert az import olcsobb.</div>
<div><br></div><div>Mas:</div><div> - akkor lesz villanyautozas, ha lesz hozza olcso nagykapacitasu akkumulator. viszont ha lesz ilyen, akkor a napon beluli terhelesingadozas kerdes hirtelen maskepp fog kinezni. akar veszek majd otthonra fel millaert egy akksit amirol egy-ket komplett napot kibir a hazam, akar a kocsim allandoan a halozatra lesz kotve, es a tolto ketiranyu lesz.</div>
<div> </div></div></div><div class="gmail_extra"><br><br><div class="gmail_quote">2014-07-09 12:56 GMT+02:00 jhidvegi <span dir="ltr">&lt;<a href="mailto:jhidvegi@gmail.com" target="_blank">jhidvegi@gmail.com</a>&gt;</span>:<br>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Amiket lehet sejteni meg tudni.<br>
Paks alá van írva, ez elkerülhetetlennek tűnik.<br>
<br>
Amiket leirkálok, azok nem azt jelenti, hogy szívből üdvözlöm a paks2 ügyet, főleg nem úgy, ahogy intézték. De a politikai oldalától most tekintsünk el.<br>
<br>
A térségben áram-túkínálat van már most is. Vagyis nemigen lehet majd megfelelő áron az áramot eladni.<br>
A gázkitermelés egyre inkább a drágább palagáz felé tolódik, valamint az óceánon átúsztatott amerikai gáz felé is, ami szintén palagáz, ez középtávon tutira áremeléshez vezet.<br>
Ehhez hozzájön az ukrán-orosz vita, ami miatt valszeg előbb-utóbb megépül a déli áramlat, ez meg nem olcsó, be kell rakni a gáz árába.<br>
<br>
Közben nálunk belép a paks2, miközben nem lép még ki a paks1. Nem tudom, mekkora idejű lehet az átfedés, de én saccolok legalább 10 évet.<br>
<br>
További trend, hogy elterjedni látszanak a napelemek, amik persze főleg nappal adnak delejt, azt se mindig igazán.<br>
<br>
Az egyik, talán nem annyira evidens, vagy nem biztos, hogy rentábilis előremenekülési út:<br>
Átállítani a magyar háztartások (meg amit még lehet) fűtési rendszerét áramra, azon belül is a hőszivattyús módira. Nem erőszakosan, csak azokat, amik amúgy is szinte teljes felújításra szorulnak, és persze a módit sem lehet erőszakolni. Ez évtized nagyságrendű idő alatt történhetne ott, ahol ezt az adótt lakó... kívánja.<br>

<br>
Ennek következtében ezeknek a gázfogyasztása kiesne, ezzel együtt az ezirányú függőség is.<br>
<br>
Természetesen ennek az elektromos áramra való átállásnak van egy halom feltétele, és egy halom előnye is, ha megvalósul.<br>
<br>
Feltétel, hogy a villamos elosztóhálózat áteresztőképességét jelentősen növelni kell.<br>
Kell az is, hogy megfelelő hőszivattyús fűtési rendszerek legyenek nem ilyen áron elérhetőek, amiken ma, hanem tekintettel a várható jókora igényre, jó nagy sorozatban készülhetnének valahol, ennek megfelelően sokkal olcsóbban. Ilyen olcsóbbodási folyamat már a sima klímáknál is megfigyelhető volt.<br>

<br>
Manapság jelentős arányban vannak a tárolós használati melegvízellátások. Ha megnő az egyes háztartásokba bevezethető áram mennyiség, pl egy jó mérték lehetne a 3x40A, akkor szóba jöhet az egycsöves vízvételi lehetőség nagyteljesítményű villamos átfolyós szerkezetek beépítésére, amiknél pl egy potiszerűséggel lehetne a vízhőfokot változtatni a teljesen bejövő hidegtől egy akár nagyon forró maxig. Vagyis a tárolási veszteségek kikerülnének a rendszerből.<br>

<br>
Trendnek tűnik a villanyautók elterjedése középtávon. Ha eleve a fenti okokból megnőne a villamos hálózat teljesítménye, akkor ez helyből megteremtené a lehetőségét annak, hogy akár otthon is gyorsan lehessen feltölteni a járgányokat.<br>

<br>
Továbbá az a probéma is megszűnne, ami manapság forró napokon felmerül, hogy a klímák (amik most még tutira nem a jóléti államokra jellemző mértékben vannak elterjedve) meglehetősen leterhelik a villamos hálózatot. Manapság akár 5ezer+ MW is előáll egy-egy napon. A jövőben várható, hogy a nyarak kánikulái egyre forróbbak lesznek.<br>

<br>
Kicsit visszatérve a háztartások fűtésére.<br>
Trend ugye a hőszigetelés elterjedése is, sőt, az új házak építésekor elég kemény előírások vannak ezügyben.<br>
Mekkora lehet egy átlagos lakás fűtési igénye szezonban? Ha mondjuk 6kW-ot veszünk, azt egy normális hőszivattyú kb 2kW-tal ki tudja elégíteni. Legyen 2millió átállt háztartás, ez 4ezer MW többletigény. Miközben az ipari termelés áramigénye csökken. Ezen igények jelentős része napelemekkel lenne kielégítve, de az éjszakai fűtés ugye nem megy napelemekkel, tehát ide kell az alaperőmű, pont jó napi időtartományban lenne igény rá - persze télen.<br>

<br>
A jövőben a 6kW is jelentősen csökkenni fog, a hőszigetelés elterjedésével feltétlenül. Vagyis a két paksi rész jól ki is lehet használva, és futná belőle másra is.<br>
<br>
Mindenesetre akár így, akár úgy, agyalni kell azzal kapcsolatban, hogy megtalálják a helyét a termelt áramnak, mert ez az egy normális módja van annak, hogy ezt a gigászi pénzt, amibe belekerül az új rendszer, valahogy kitermeljék.<br>

<br>
Olyanra is gondoltam, hogy ha Mo nem venne jelentős részt ki a déli áramlatból, akkor jelentős tranzitdíjat is levehetne az azon átáramló gáz arányában.<br>
<br>
Valamint, ha jelentősen lecsökkenne a magyarországi fossziliaelégetés, akkor jelentős CO2 kvóták keletkeznének, amiket esetleg jó áron lehetne értékesíteni.<br>
<br>
További kisebb hatások: lecsökkenne a mérgezések, gázrobbanások száma is. Műszaki problémák esetén a villamos rendszer jóval könnyebben, gyorsabban kapcsolható vissza. Sokkal könnyebben lehet nehezen elérhető térségek, kis falvak, tanyák fűtését, áramellátását megoldani, mint gázellátását.<br>

<br>
Hirtelen ennyi. Biztos nem gondolja mindenki így, lehet jobb javaslatokat is kigondolni.<br>
<br>
hjozsi <br>
______________________________<u></u>_________________<br>
Epitesz mailing list<br>
<a href="mailto:Epitesz@lists.javaforum.hu" target="_blank">Epitesz@lists.javaforum.hu</a><br>
<a href="http://lists.javaforum.hu/mailman/listinfo/epitesz" target="_blank">http://lists.javaforum.hu/<u></u>mailman/listinfo/epitesz</a><br>
</blockquote></div><br></div>