[Foto] mindhalalig gumicsont :)

ferenc.pataki at nokia.com ferenc.pataki at nokia.com
2003. Júl. 7., H, 10:39:41 MET DST


Talan meg mindenki emlekszik a par honappal ezelotti gumicsont-ragasra. Akkor irtam, hogy megcsinalok egy tesztet, azota pedig csondben voltam. Nos idokozben megszuletett a masodik gyermekem (a nagy is csak most lesz 2 eves), igy azutan a fotos fronton kisse lelassultak az esemenyek. Eleg az hozza, hogy masodik probalkozasra sikerult megcsinalni a teszt kepeket (az elso korben a Mamiya 645 hibajabol nem sikerultek a kepek). A proba nem tudomanyos, es sokan nem is fogadjatok majd el az eredmenyet (meg ha latnatok sem), mert a 35mm-es es a 645-os verziot is szkenneltem (Nikon LS8000, 4000 dpi, super-fine, digital ICE off), es egy 300dpi-s Fuji gepen nyomtattattam ki (Fuji labor a Blahanal), a meret kicsit kisebb mint A3 (ez a legnagyobb, amit jelenleg tudnak). (Azert sikerult most vegre megcsinaltatni a papirkepeket, es azert ott, mert gyerek-kepeket kovetelt a csalad, es a rakat 9x13-assal egyutt ezeket is megcsinaltattam.)

Nos aki ezert nem fogadja el az eredemenyt, az ne fogadja el - engem ez erdekel, szamomra ez ervenyes, mert mar evek ota igy (illetve hasonloan; amikor idom van, magam is nyomtatom) csinalom, ugyanis a kezemben akarom tartani a folyamatot (ahogy ezt valaki mas is megjegyezte, igaz, a masik taborbol :)

Nos az eredmeny a kovetkezo:

A kepernyon megnezve egyertelmu, hogy a legtobb reszlet a 645-os kepen van, ez a kep szinte minden reszen egyertelmu, es nem kell az embernek meresztenie a szemet, hogy lassa a kulonbseget. A D60 es a 35mm osszehasonlitasaban mar nagyon kell guvasztani az ember szemet, hogy eldontse, melyiken van tobb reszlet. A ket kep hatarozottan kulonbozo, de megsem egyszeru a dontes. Kb. 10 perc utan foladtam: dontetlen. Tovabbi hosszas vizsgalodas utan erdekes dologra lettem figyelmes: van a kepnek egy olyan apro reszlete, ahol csak kek es piros szin van (egy tavoli ablakban szarado szines ruhak), es itt a dolog maskent fest: a 35mm nyer (a kep feluletenek 0.001%-an). (Nem vagyok teljesen biztos a magyarazatomban, de logikusnak tunik a dolog: a szenzoron a Bayer-matrixon 2x annyi zold-re erzekeny pixel van, mint kek v. piros.) Viszont a reszletektol eltekintve a D60 kepe sokkal 'tisztabb' nem szemcses, teljesen zajtalan kek pl. az eg.

Papiron a dolog megint maskent nez ki. Elso pillantasra egyertelmuen latszik, hogy a 35mm kepe sokkal homalyosabb, mint a masik ketto. A D60 es a 645 kepe kozott mar nehezebb donteni. Ha az ember nagyon-nagyon akarja, akkor lathatja, hogy a 645-on tobb a reszlet, de ez igazabol nem foltuno. A D60 kepe valahogy 'szebb' tisztabb, elesebb latszatot kelt.

Konkluzio (az en konkluziom): a 35 mm es a 6MPixel SLR kozott a meccs eldolt. A 645 meg vesenyben lenne, ha nem lenne a dolog 1000x macerasabb.

Hatter info: a film Provia 100 F volt (mert mindig ezt hasznalom). Az objektiv: Canon EF 70-200f/2.8 L IS (filmen is es D60-on is, termeszetesen mas-mas gyujtotavolsagnal), illetve Mamiya Sekor C 105-210 zoom (ami jobb, mint akar a fix 150-es, akar a fix 210-es Sekor C - megvoltak azok is, de kiprobaltam, f/8-nal jobb a zoom). Minden kep f/8-nal, a zarido 1/250, allvany, tukor felcsapva. A papirkep elkeszitesenel minden kepnel minden trukkot bevetettem, hogy a kep a leheto legjobb legyen: D60-as kep Genuine fractal-lal nagyitva, minden kep speci 'elesitesi' eljarassal 'elesitve' (csak az eleket elesitve; az egen, illetve a homogen feluleteken nem kiemelve a zajt, szemcsezettseget). Nem azonos elesitest alkalmaztam, hanem mindegyikbol megprobaltam az opimumot kihozni. A D60 kepe sokkal tobbet elbirt, mert teljesen zajtalan.

Ha lesz egy sorozes, es el tudok szabadulni otthonrol, szivesen elviszem a kepeket megmutatni.

Udv,

Ferenc

p.s.: Kell valakinek egy komplett Mamiya 645 1000s szerko? 45mm, 80mm, 105-210, 180/2.8 (P6 MC Zeiss, adapterrel) , 300/4 (P6), kozgyuruk, napellenzok, meg ami meg kell.



További információk a(z) Foto levelezőlistáról