[Foto] Felbontokepesseg
Bird oph A.L.L.
birdie at vipmail.hu
2004. Jan. 9., P, 13:14:16 MET
At 23:56 2004.01.08.t Cá', you wrote:
>VL> En is ezt magyarazom a megapixel-haborukat vivo ismeroseimnek! A
>ko:ro:mnyi
>VL> objektiven keresztul lefenykepezett ha'zat barmekkorara nagyitja, a
>VL> tetocserep nem fog rajta latszani. A csillagaszati tavcsoveknel
>hasznalatos
>VL> egy fogalom: a Rayleigh-hatar. Kepletben: 138/D, ahol a D az objektiv
>VL> atmeroje mm-ben, es az egesz az eszkoz felbontokepessege ivmasodpercben.
>Ez milyen hullamhosszon igaz? (Mert ugye ez a hullamhosszal aranyos.)
>Az a gyanum, hogy kozepes hullamhosszra igaz. Ha viszont a piros
>szinekre is szeretnenk azonos felbontast, akkor meg egy legalabb
>masfeles faktor meg bejon.
Szerintem nem kell ennyire túlbonylítani. Ha tényleg a low-end kategóriát
nézzük, akkor abban bizony vérgagyi lencsék vannak, rettenetes
felbontóképességgel, nagyon számolgatni se kell, csak ránézni a képekre. A
minõségi kompkat gépekben már jobb optika van, de még ez sem éri el az
átlagos objektívek felbontóképességét.
Nagyjából 2-3 mikronos életlenedési körrel dolgozhatnak ezek az optikák,
legalábbis a tapasztalat valami ilyesmit mutat (1/1,8" tokozott méretû
CCD-nél az 5 Mpixel és 4 Mpixel között már alig van
többletrészletgazdagság, illetve 2/3" méret esetén a 8 Mpixel már nem hoz
annyit, mint kellene, még ha Carl Zeiss T* optika van is elõtte, igaz,
7x-es átfogású (DSC-F828))
De azért hobbi célra ezek megfelelõek, akkor jön elõ probléma, ha
kiállításra kell 20x30-as tûéles képeket produkálni, mert erre egyelõre nem
alkalmasak.
>Ha azonos tulajdonsagokat akarunk, akkor az objektiv atmerojet nem
>lehet csokkenteni. Mi kovetkezik ebbol? Az, hogy minnel kisebb a
>kepmeret, annal nagyobb blendet kell alkalmazni.
Vigyázz, a fókusztávolság a képmérettel együtt jelentõsen csökkent! Kompakt
digiteknél az F8 olyan nagy mélységélességet ad, mint Leica kisfilmnél az
F22-32. Tehát tul. képpen nincs is szükség a nagy rekeszelésre.
>Egy adott, formatumfuggo rekesznel jobban nem erdemes rekeszelni,
>mert legtobb optika felbontokepessege mar romlik.
>Miert? Azert, mert ugyan a rekeszfuggo lencsehibak javulnak, viszont
>a rekesz a diffrekcio miatt limitalja a felbontokepesseget.
Ez igaz. De ezt a kompaktok digiteknél F8-nál (amely többnyire a
legszûkebb) még nem érzékelni. Persze az is lehet, hogy azért, mert eleve
gyenge a minõség ;)
>A nem full-frame DSLR-eknel f0.5 es hasonlo fenyereju normalobjektiv
>kene!
mihez?
>A maximalis rekeszelesnek nem szabad f5.6 f8-nal szukebbnek
>lennie, mert a diffrakcio miatti felbntokepessegcsokkenes a kis
>erzekelon mar nagyon keves megapixelt eredmenyez.
Gyakorlati tapasztalat 1,6x.os szozójú APS-C méretû 6 Mpixeles szenzorral:
sok optika F9-11 körül rajzol itt a legszebben.
>Az Uj 4/3-os
>formatum elmeletileg tokeletes, de ehhez ki kene hozniuk a 7 lencses
>25mm/f0.7-es normalobjektivet es a 10mm/f1.4-es nagylatoszoget.
Ilyen fényerõkrõl szerintem ne is álmodjunk. Akkora kromatikus aberrációja
lenne, hogy még az Olympus C-4040Z tulajok is röhögõgörcsöt kapnának :D
>A digit kompaktok meg kisebb erzekeloje meg kisebb, ott ezek az
>effektusok mar brutalisak. Az f2 fenyero nagyon rossznak szamit.
>Sokszor nem is lehet f8-nal jobban rekeszelni az objektivet.
Nem azért nem lehet, mert szar az optika, hanem azért, mert nincs
jelentõsége (sem a mélységélességnél, sem az élességnél, a kis pixelek és
az optika tulajdonságai ezt eredményezik.) Azonban meg lehet nézni a
kompakt digitek képét papíron, mondjuk 10x15 cm-en 300 dpi-vel, azért elég
meggyõzõ tud lenni. sok filmes azt mondja rá, hogy steril (csak mert nem
anyira grízes, mint az olcsó negáról nagyítás, legalábbis szerintül).
Én úgy gondolom, hogy a hobbifotózáshoz sok esetben elegendõ a kompakt
digitek minõsége. Az amatõr fotózáshoz már nem árt, ha a gép tükörreflexes,
vagyis nagy érzékelõjû (digitrõl beszélek mindig). Ha pedig pályázatokra
nyomul valaki és profi minõséget akar, akkor valóban jobb, ha diára dolgozik.
>A kisebb meretnel
>azert is kell nagyobb fenyero, azonos atmeroju optika, hogy azonos
>mennyisegu fotont gyujtsunk be, azonos jel/zaj viszonyt
>produkaljunk.
Azért tényleg érdemes megnézni egy monitoron rettenetesen zajosnak tûnõ
képet papírképen, hogy ott mit mutat.
További információk a(z) Foto levelezőlistáról