[Foto] medvék téli álmai

Tekus Andras anders_medve at freemail.hu
2005. Jan. 18., K, 18:55:21 MET


Üdv!

Remélem igy már mindenkinek érthető lesz.

> TA> Azt szeretném, hogy a CCD érzékenysége (minthogy itt már képenként
> TA> variálható), az expozíciós idővel, és a blendeértékkel egyenrangú 
> TA> paraméterként lépjen fel, és ne valami eldugott menüben kelljen állítni.
> Ha _tényleg_ lehetne állítani a CCD érzékenységét, akkor
> tökéletesen igaz van. De ben úgy van az manapság, hogy az
> érzékenységállítással csak a CCD utáni erősítést állítgatjuk?
De, csak az erősítést állítod. De hogy még analóg módon, vagy csak az 
A/D átalakító után, azt nem tudom.
> Sőt,
> még azt is el tudom képzelni, hogy az A/D átalakítóból is ugyanaz
> a jel jön ki, csak az onnan kijövő (10-12bites) érték átszámítása
> 8 bitesre különböző.
Ennyire azért nem rossz a helyzet.
> Mert ez esetben egyszerűbb RAW formátumban
> mindent elmenteni, ami kigyün az A/D-ből és majd utólag
> állítgatni.
> 
> TA> Persze ezzel kapcsolatban jól át lehetne tervezni az
> TA> expozícióvezérlési módokat
> Persze, mert az eddigi azon alapult, hogy két paraméter van. És
> akkor ugye 4 eset lehetséges, mindkettőt kézzel, egyiket kézzel,
> másikat kézzel, semmit sem kézzel. Ha három paraméter van, akkor 8
> elképzelhető kombináció van. És egy kis gondolkodással mindnek
> találok értelmet. Mert milyen jó, hogy beállítom a blendét a
> kívánt mélységélességnek megfelelően, de a záridőt és az
> érzékenységet hangolja össze a gépi intelligencia. De lehet, hogy
> ezek közül a záridőt én akarom meghatározni, mert tudom mennyire
> mozog a cél és csak az érzékenységet állítsa a gép, de az is
> lehet, hogy én határozom meg, hogy kicsi legyen az érzékenység,
> mert nem szeretném zajosra a képet, viszont tudom, hogy állványon
> van a gép. Összefoglalva én most nem látok eleve kizárható
> kombinációt a 8 közül. Sőt! Mivel nem egy, hanem 4 olyan mód van,
> amikor több mint egy paramétert állít a gép, tehát sokféle
> "program" mód kell.
> 
> TA> A hagyományos P-S-A-M módok helyett meg lehetne úszni kettővel.
> ??? Pont azt magyarázom, hogy 4 helyett, nyolc kell!
> 
> TA> be. A másiknál pedig az alábbi mátrixból választhatnád ki hogy mit
> TA> szeretnél:
> TA>   22 !  200 !  400 !  800 ! 1600 ! 3200 !      !      !
> TA>   16 !  100 !  200 !  400 !  800 ! 1600 ! 3200 !      !
> TA>   11 !   50 !  100 !  200 !  400 !  800 ! 1600 ! 3200 !
> TA>    8 !   25 !   50 !  100 !  200 !  400 !  800 ! 1600 !
> TA>  5,6 !   12 !   25 !   50 !  100 !  200 !  400 !  800 !
> TA>    4 !      !   12 !   25 !   50 !  100 !  200 !  400 !
> TA>  2,8 !      !      !   12 !   25 !   50 !  100 !  200 !
> TA>    2 !      !      !      !   12 !   25 !   50 !  100 !
> TA>  1,4 !      !      !      !      !   12 !   25 !   50 !
> TA>      ---------------------------------------------------
> TA>        1/15   1/30   1/60  1/125  1/250  1/500  1/1000
> Nagyon nem értem ezt a táblázatot. Az a táblázat egyetlen
> világosságra jó, tehát ha épp ilyen fényviszonyt mér a gép, akkor
> ezek a lehetőségek.
Persze, ez egy adott fényviszonyra jó. Ezt irtam:
"ez a mátrix egy a fénymérő által helyesnek ítélt expozíció. Az eddig is 
megszokott korrekciós módszerrel (1/2 v 1/3 FÉ) persze korrigálhatnál 
rajta."
A gép fényt mér, majd felkínálja ezt a mátrixot mondjuk a hátsó LCD-jén, 
vagy valami célszerűbb helyen.

> Ezek után jön a 8 lehetséges eset, hogy miként választasz ebből a
> táblázatból. (A 8 elméleti, mert a full manuál pont azt jelenti,
> hogy nem ebből a táblázatból választasz, hanem szándékosan rosszul
> exponálsz.) Merthogy az expozíció pont azt jelenti, hogyan
> választasz ebből. Mert választhatsz úgy, hogy Te csak a vízszintes
> tengelyen mondod, hogy 1/250, a másik kettőt a gépre bízod. De 
> mondhatod, hogy 1/250;f8 és akkor csak az érzékenységet állítja a
> gép. De előírhatod, hogy ISO50 és akkor ehhez már találjon a gép
> egy párost (ez van a filmes gépeknél most),
Voltaképpen ugyanarról beszélünk. Csak én nem egy 8 állású tárcsát 
szeretnék a 8 féle expozícióvezérlési móddal, hanem konkrétan egy ilyen 
mátrixot szeretnék, ami a 8 módból 6-ot kapásból lefed (a teljesen 
manuálison, és a teljesen autómatán kívül mindet).
Hát nem egyszerűbb egy ilyen mátrixban egy 4 (vagy profibb megvalósítás 
esetén 8) irányú gombbal mászkálni, és kiválasztani a neked tetsző 
kombinációt, mint először egy tárcsán beállítani, hogy melyik 
paramétereket akarod te megadni, majd a kívánt paramétereket egy (vagy 
két) tekerentyűn beállítani?

> vagy azt mondom, a gép
> ízlése szerint válasszon ebből a táblázatból, amit már tudnak a
> digit szappantartók.
Igen, ez lenne a teljesen automata mód.
De ezt is lehetne tuningolni úgy, hogy megmondani, hogy mire súlyozzon 
az automatika. Pl. szűk blende / rövid exp idő / kis érzékenység / 
legjobb MTF mutatók / stb.
> 
> TA> Ui: A másik álmom persze, hogy legyen pénzem erre a DSLR-re ;)
> Én már leírtam az álmom. DSLR-ben az álmom, hogy *istD méretű full
> frame DSLR legyen, 12 blendényi átfogással. (Végül is, ahogy az
> elektronika fejlődött az elmúlt 20 évben ez az álmom elég reális,
> hogy 5 10 éven belül teljesül.)
Én szeretem a féltéglányi gépeket. Jobban megáll a kezemben. Ha még 
nehéz is hozzá, kevésbé rázza be a tükör. És normális, nagy 
kezelőszerveket szeretnék, hogy ne egyszerre három gombot nyomjak le a 
tömpe ujjaimmal, mint a mai vacak telefonokon.
A full frame-mel, és a nagy dinamikával egyetértek.

Üdv:                                        andrás



További információk a(z) Foto levelezőlistáról